جداسازی اکتینومیست های مولد مواد آنتی باکتریال برعلیه استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین از خاکهای منطقه آستارا

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
استافیلوکوکوس اورئوس از عوامل مهم عفونت های شدید در بیمارستان و جامعه است و سویه مقاوم به متی سیلین (MRSA) این باکتری، شیوع و مرگ و میر بالایی دارد. این مطالعه با هدف جداسازی اکتینومیست های تولیدکننده مواد آنتی باکتریال برای درمان آنتی بیوتیکی و کنترل پخش عفونت صورت گرفت.
روش بررسی
پس از نمونه برداری از خاکهای مناطق مختلف شهرستان آستارا، برای جداسازی و خالص سازی اکتینومیست ها از محیط کشت(Starch Casein Agar (SCAاستفاده شد. در مرحله بعد، با غربالگری اولیه به روش تلقیح نقطه ای، بررسی خواص ضدمیکروبی بر روی 96 ایزوله انجام شد. سپس از محیط کشت اختصاصی ISP2 برای جداسازی استرپتومایسس ها در مرحله غربالگری ثانویه استفاده شد و با تعیین قدرت ضدمیکروبی علیه MRSA، سویه های قوی از نظر تولید مواد ضدمیکروبی با روش انتشار در چاهک و براساس قطر هاله عدم رشد انتخاب شدند. در مرحله آخر برای شناسایی ایزوله های فعال از تست های بیوشیمیایی مختلف مانند تست مصرف قند، اوره آز، مصرف سیترات و غیره استفاده شد.
یافته ها
از 51 نمونه خاک جمع آوری شده از مناطق مختلف آستارا، 96 ایزوله اکتینومیست جداسازی شد. در غربالگری اولیه، 9 ایزوله فعالیت ضدباکتریایی نشان دادند که از این تعداد 3 ایزوله، AS22 8FS3 و AS13 در انتخاب ثانویه فعال بودند و به ترتیب هاله هایی به قطر 28، 17 و mm 15 نشان دادند.
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان داد خاکهای شهرستان آستارا غنی از ایزوله های فعال در زمینه تولید مواد آنتی باکتریایی می باشد که نیازمند بررسی های بیشتری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1273182 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!