بررسی اپیدمیولوژیک، مرگ و میر بیماران مراجعه کننده به بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد در سال 1390

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
بررسی اپیدمیولوژیک در مورد علل مرگ ومیر ضرورتی انکارناپذیر برای سیاست گذاری های بهداشتی و کنترل بیماری ها و حتی پاسخگویی درسطح جامعه است. این مطالعه به منظور بررسی اپیدمیولوژی مرگ و میر براساس توزیع سنی، محل زندگی بیماران از نظر زندگی در شهر یا روستا، نوع بخش و مدت بستری و علت نهایی مرگ در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد لرستان در سال 1390 انجام گردید است.
مواد و روش کار
در این مطالعه توصیفی گذشته نگر، پرونده 863 مورد مرگ ومیر در بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد لرستان در سال 1390 بررسی شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد. برای گروه بندی علل مرگ و میر بر اساس نوع بیماری منجر به فوت استفاده شده است. اطلاعات جمع آوری شده با روش های آماری، توصیفی نظیر جداول توزیع فراوانی، جداول توافقی، میانگین، انحراف معیار و نسبت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
در این مطالعه مشخص گردید که بیشترین میزان مرگ و میر در گروه سنی بالای 60 سال اتفاق افتاده است. مرگ و میر در مردان با شیوع 8/62% شایع تر از زنان با شیوع 3/37% بوده است و اکثر مرگ ها در طی 24 ساعت پس از ورود به بیمارستان اتفاق افتاده اند. میزان خام مرگ در این مطالعه 93/2% است؛ که از این میزان بیشترین مرگ مربوط به دهه 70 زندگی و کمترین آن مربوط به سنین بیش از 100سال می باشد. 80% موارد مرگ مربوط به جمعیت شهری می باشد. در کل شایع ترین علل مرگ و میر به ترتیب بیماری های ناشی از علل خارجی و حوادث (51/28%)، بیماری های داخلی (79/22%)، بیماری های ایسکمیک مغزی و نورولوژیک (1/17%)، جراحی (8/8%)، سرطان(5/7%)، بیماری های قلب عروقی (7%) و بیماری های عفونی و انگلی (2/4%) شناخته شدند. از این میان بیشترین موارد مرگ (7/45%) در بخش اورژانس حادث گردیده است.
نتیجه گیری
برای افزایش امید به زندگی بایستی به پیشگیری از سوانح و حوادث، علل زمینه سازهای بیماری داخلی و بیماری های ایسکمیک مغزی اهمیت بیشتری داده و در کاهش هرچه بیشتر عوامل خطر کوشید و شایع بودن حوادث و سوانح ناشی از مرکز تروماتولوژی بیمارستان مورد مطالعه می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
393
لینک کوتاه:
magiran.com/p1278437 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!