تعیین عوامل موثر بر ارزیابی رایانه ای توجه انتخابی در کودکان مقطع اول دبستان

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
نقش توجه انتخابی در بهبود حافظه و یادگیری بخصوص در موفقیت تحصیلی بسیار حائز اهمیت است. اخیرا ارزیابی رایانه ای انواع توجه، به دلیل دقت بالا و جذابیت بیشتر مورد نظر محققان می باشد. هدف این مطالعه بررسی عوامل موثر در ارزیابی رایانه ای توجه انتخابی برای کودکان مقطع اول دبستان است.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی، 20‍‍‍‍‍‍‍ متخصص در پنج رشته تخصصی و آشنا با علوم شناختی و یا رایانه ای شرکت نمودند.از متخصصین خواسته شد تا عوامل تاثیرگذار بر توجه انتخابی را در حین تماشای بانک تصویری مشتمل بر 600تصویر در رایانه بررسی نمایند و به ویژگی های هر تصویر، بر طبق پرسشنامه ی 10 سواله در مورد نوع، شکل و رنگ تصاویر، مکان ظهور، سرعت و جهت حرکت محرک هدف، رنگ پس زمینه، نوع و رنگ دیگر محرک ها و زمان لازم نمایش امتیاز100-0 دهند.
یافته ها
از نمراتی که متخصصین به هریک از عوامل تاثیرگذار بر توجه انتخابی و همچنین به هر یک از تصاویر محرک در آزمون رایانه ای داده بودند میانگین گرفته شد. متخصصین نسبت به نوع محرک هدف، مکان ارائه اولیه، ثابت یا متحرک بودن و نوع حرکت آن، دارای توافق100 درصد بودند؛ درحالیکه نسبت به عواملی چون رنگ محرک هدف، رنگ پس زمینه و زمان ارائه محرک هدف توافق کامل بین آنها وجود نداشت.
نتیجه گیری
جهت ساخت آزمون ارزیابی توجه انتخابی کودکان، در نظر گرفتن ترکیبی از عوامل تاثیرگذار ضروری است. این عوامل می تواند در ساخت تکالیف یا حتی بازی های رایانه ای برای کودکان مورد استفاده مخترعین قرار بگیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1278883 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!