نگرش و احساس بیماران مراجعه کننده به درمانگاه های آموزشی بیمارستان شهید مصطفی خمینی نسبت به حضور دانشجویان پزشکی

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماران، کلید آموزش سرپایی دانشجویان پزشکی در سراسر دنیا هستند و رضایت بیماران از خدمات دریافتی سبب افزایش مشارکت بیمار و بهبودی روند آموزش بالینی دانشجویان است. هدف از این مطالعه، بررسی نگرش و احساس بیماران مراجعه کننده به درمانگاه های آموزشی بیمارستان مصطفی خمینی نسبت به حضور دانشجویان پزشکی است.
روش ها
در این مطالعه توصیفی - مقطعی 502 بیمار مراجعه کننده به 8 درمانگاه تخصصی آموزشی بیمارستان شهید مصطفی خمینی دانشگاه شاهد در سال 1392به روش نمونه گیری در دسترس آسان، از طریق پرسشنامه محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفتند. روایی پرسشنامه به روش صوری و محتوایی و پایایی آن با استفاده از محاسبه ی ضریب آلفای کرونباخ (75/0α=) مورد تایید قرار گرفت. تحلیل آماری داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی تست و ANOVA انجام شد.
نتایج
میانگین نمره احساس بیماران نسبت به حضور دانشجویان 1±46/3 از 5 نمره بود. 8/71% از بیماران در مجموع از روند شرح حال گیری و معاینه احساس راحتی می کردند. بین میانگین و انحراف معیار دو گروه افراد مطلع از حضور دانشجو در درمانگاه (73/0±81/3) و غیر مطلع (1/1±13/3) تفاوت آماری معنادار در احساس آنها نسبت به حضور در مباحثه آموزشی دیده شد (95/7، t= 001/0= p). همچنین بین دو گروه افرادی که تمایل به معاینه شدن و شرح حال گیری توسط هم جنس داشتند با میانگین و انحراف معیار (93/0±25/3) و آنهایی که تمایل نداشتند با میانگین و انحراف معیار (1±76/3) تفاوت آماری معنادار در نمره احساسشان وجود داشت (001/0p=).
نتیجه گیری
بیماران در مجموع احساس راحتی از حضور دانشجویان پزشکی هنگام شرح حال گیری و معاینه داشتند. اما این امر در صورت افزایش آگاهی بیماران نسبت به حضور دانشجو و تاکید بر نقش آنان در آموزش دانشجویان و رعایت حریم خصوصی و محرمانگی بیماران بیش تر خواهد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
303 تا 311
لینک کوتاه:
magiran.com/p1280263 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!