تحلیل استراتژیک بیمارستان در برنامه ریزی بازاریابی: مطالعه ی موردی یک بیمارستان خصوصی در شهر اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه گسترش بازاریابی و ایجاد رقابت بیمارستانی باعث کاهش هزینه های بیمارستانی و ایجاد مزایای رقابتی شده است. با این وجود بررسی وضعیت استراتژیک بیمارستان ها برای انجام اقدامات در زمینه ی بازاریابی در محیط رقابتی لازم است. از این رو هدف این مطالعه تعیین جایگاه بیمارستان از نظر نوع استراتژی از طریق تحلیل استراتژیک می باشد.
روش بررسی
این مطالعه از نوع مطالعات ترکیبی (کمی- کیفی) بوده که در سال 1389 در یک بیمارستان خصوصی در شهر اصفهان انجام شد. جامعه ی مورد پژوهش شامل مدیریت، مدیر پرستاری و مدیران بخش های درمانی است که به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف و به تعداد 15 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه ی کمی محقق ساخته بوده است. روایی و پایایی پرسش نامه با ضریب آلفای کرونباخ 89/0 مورد تایید قرار گرفت. برای تحلیل اطلاعات از تحلیلStrengths، Weaknesses، Opportunities، and Threats (SWOT) استفاده شد.
یافته ها
در بیمارستان مورد مطالعه نمره ی نهایی عوامل اصلی تاثیرگذار محیط داخلی بر بازاریابی از میانگین آن یعنی (5/2) بیش تر است (76/2)، لذا بیمارستان داری نقاط قوت بیش تری می باشد. از سوی دیگر نمره ی نهایی عوامل اصلی تاثیرگذار محیط خارجی بر بازاریابی از میانگین آن یعنی (5/2) کمتر است (45/2)، از این رو بیمارستان با تهدیداتی برای برنامه ریزی بازاریابی مواجه است. با توجه به نمره ی نهایی عوامل داخلی و خارجی، جایگاه بیمارستان در نمودار SWOT در قسمت استراتژی رقابتی بوده است.
نتیجه گیری
محیط بیمارستان برای برنامه ریزی بازاریابی از ثبات لازم برخوردار نیست. بنابراین مسوولین بیمارستان جهت برنامه ریزی بازاریابی، باید از نقاط قوت موجود جهت احتراز از تهدیدهای وارد بر بیمارستان استفاده نماید. بدین معنی که سازمان باید استراتژی های رقابتی به اجرا درآورد.
زبان:
فارسی
صفحات:
988 تا 996
لینک کوتاه:
magiran.com/p1281871 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!