رابطه بین سلامت معنوی با کیفیت زندگی و سلامت روان جوانان مبتلا به بتا تالاسمی ماژور

چکیده:
سابقه و هدف
بیماری های مزمن و درمان های آن بر جنبه های مختلف جسمی، روانی و اجتماعی کیفیت زندگی فرد اثر منفی می گذارند. مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین سلامت معنوی با کیفیت زندگی و سلامت روان جوانان مبتلا به بتا تالاسمی ماژور انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی- همبستگی، 96 جوان مبتلا به تالاسمی، به روش نمونه گیری آسان از مراکز بیماری های خاص و مرکز تالاسمی بزرگسالان ظفر شهر تهران در سال 1389 انتخاب و وارد مطالعه شدند. داده ها به روش خود گزارشی جمع آوری شدند. ابزار مورد استفاده شامل فرم مشخصات جمعیت شناختی، فرم کوتاه شده پرسشنامه سازمان بهداشت جهانی برای کیفیت زندگی، پرسشنامه 28 سوالی سلامت عمومی و پرسشنامه سلامت معنوی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 18 و با استفاده از آزمون تی، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معناداری 05/0 p< تحلیل شدند.
یافته ها
یافته ها نشان داد 74% جوانان مبتلا به تالاسمی سلامت معنوی متوسط، 9/72% کیفیت زندگی متوسط و 5/62% اختلال در سلامت روان داشتند. نمره سلامت معنوی، همبستگی مثبت و معناداری با نمره کل کیفیت زندگی (001/0 p=، 347/0 r=) و همبستگی معکوس معناداری با نمره سلامت روان(001/0 p<، 525/0- r=) داشت.
نتیجه گیری
در جوانان مبتلا به تالاسمی، افزایش سلامت معنوی با افزایش کیفیت زندگی و ارتقاء سلامت روان همراه است. توجه به ابعاد معنوی بیماران درکنار ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی بیماران به منظور اجرای مراقبت پرستاری کل نگر توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
147 تا 154
لینک کوتاه:
magiran.com/p1282329 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!