مصرف ساخارین میزان قطعه قطعه شدن DNA و آپوپتوز را در اسپرم موش افزایش می دهد

پیام:
چکیده:
مقدمه
ساخارین یک شیرین کننده مصنوعی و فاقد کالری است که برای شیرین کردن محصولاتی همچون نوشیدنی ها، شیرینی جات، بیسکوئیت ها، داروها و خمیردندان استفاده می شود. این در حالی است که بدن ما قادر به متابولیزه کردن آن نیست. سدیم ساخارین به عنوان یک فاکتور مهم در پیشبرد تومور و تحریک تومورهای مثانه در رت های مذکر اما نه در انسان تلقی می گردد. به هر حال بنابر دانش ما، داده هایی مبنا بر تاثیرات ساخارین بر عملکردهای تولیدمثلی به ویژه پتانسیل باروری اسپرم وجود ندارد.
هدف
از آنجایی که اسپرم دارای یک نقش حیاتی در عملکرد تولیدمثلی است، هدف از این مطالعه بررسی تاثیر مصرف ساخارین بر پارامترهای اسپرم و آپوپتوز در موش های بالغ است.
مواد و روش ها
مجموعا 14 موش نر بالغ به 2 گروه تقسیم شدند. گروه 1 به عنوان کنترل، غذای روتین موش و گروه 2 یا حیوانات آزمایشی، آب حاوی ساخارین (W/V 0/2) را به مدت 35 روز دریافت نمودند. بعد از این مدت، از هر حیوان دم اپیدیدیم مربوط به سمت چپ جدا و در محیط Ham’s F10 قرار داده شد. اسپرم های خارج شده برای ارزیابی تعداد، حرکت مورفولوژی (رنگ آمیزی پاپانیکولا) و حیات (رنگ آمیزی ائوزین) مورد استفاده قرار گرفتند. یکپارچگی DNA اسپرم به عنوان اندیکاتور آپوپتوز با تست های SCD و TUNEL مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج
در پی مصرف ساخارین، تعداد و حرکت اسپرم ها کاهش و میزان ناهنجاری های مورفولوژیکی افزایش یافت. همچنین میزان آسیب DNA و آپوپتوز در گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل از لحاظ آماری به طور معنی داری افزایش یافت.
نتیجه گیری
بنابر داده های ما، مصرف ساخارین ممکن است دارای تاثیرات منفی بر روی پارامترهای اسپرم باشد و منجر به افزایش میزان قطعه قطعه شدن DNA و آپوپتوز در اسپرم موش گردد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
307 تا 312
لینک کوتاه:
magiran.com/p1285008 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!