بررسی ارتباط افکار خودکشی با ویژگی های روانی - اجتماعی در بیماران افسرده

پیام:
چکیده:
مقدمه
روزانه در جهان بیش از 1000 خودکشی و 10 – 20 برابر آن اقدام به خودکشی رخ می دهد. شناسایی عوامل خطر می تواند برای طراحی فعالیت های پیشگیرانه برای کاهش شیوع خودکشی مفید باشد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط افکار خودکشی با ویژگی های روانی -اجتماعی در بیماران مبتلا به افسردگی بستری در مرکز آموزشی درمانی رازی تبریز انجام گرفت.
روش
این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی بود که در سال 1392 انجام شد. 80 بیمار مبتلا به افسردگی که دارای افکار خودکشی بودند، به روش نمونه گیری در دسترس در مطالعه شرکت نمودند. پرسشنامه این مطالعه دارای دو قسمت ویژگی های روانی -اجتماعی و مقیاس افکار خودکشی بک بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید.
یافته ها
به طور کلی نتایج این پژوهش نشان داد که ارتباط معنی داری بین افکار خودکشی و ابعاد آن با جنس، شغل، تحصیلات، اقدام به خودکشی قبلی، روش خودکشی، وجود بیماری جسمی و مصرف داروهای غیرروان گردان وجود دارد (05/0P<).
نتیجه گیری
با توجه به این که افکار خودکشی به عنوان یکی از قوی ترین عوامل خطر برای خودکشی موفق می باشد و شناسایی گروه های در معرض خطر نقش مهمی را در پیشگیری از خودکشی دارند لذا با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می شود بیماران زن دارای تحصیلات پایین تر از دیپلم که داروهای روانگردان مصرف می نمایند به عنوان گروه در معرض خطر مورد توجه بیشتری قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1287670 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!