فراوانی اختلال خواب در میان دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال 1392

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
دانشجویان پزشکی بیش از سایر دانشجویان در معرض اختلال خواب قرار دارند و اختلال خواب می تواند باعث کاهش عملکرد و افت تحصیلی دانشجویان شود و محرومیت خواب می تواند باعث اختلال در سلامت جسمانی و روانی افراد گردد. این مطالعه به منظور ارزیابی میزان شیوع اختلالات خواب در میان دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی بر روی 153 دانشجوی پزشکی که به طور تصادفی در دسترس انتخاب شده بودند، انجام گرفت. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه سنجش کیفیت خواب پیتزبورگ بوده که توسط خود شرکت کنندگان تکمیل گردید. این پرسشنامه نگرش افراد را پیرامون کیفیت خواب در چهار هفته گذشته بررسی می کند و نمره کلی (از صفر تا 21)می باشد. نمره کلی 6 یا بیشتر نشان دهنده کیفیت خواب نامطلوب می باشد.
یافته ها
طول خواب شبانه روزی دانشجویان 9/0±7/5 ساعت بوده 8/78% از دانشجویان پزشکی دارای کیفیت خواب نامناسب بودند. طول مدت خواب با سن (000/0p=) و مقطع تحصیلی دانشجویان رابطه معنی دار داشته (039/0p=) به طوری که با افزایش سن و بالاتر رفتن پایه تحصیلی دانشجویان به خصوص در دوره بالینی، طول مدت خواب شبانه روزی ایشان کاهش می یافت. 9/86% دانشجویان تاخیر در بخواب رفتن و بیدار شدن های مکرر شبانه داشته اند و اختلال عملکرد صبحگاهی ناشی از بدخوابی در 8/61% دانشجویان دیده شد.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که اکثر دانشجویان دارای کیفیت خواب نامناسب می باشند. کارورزان کمترین طول مدت خواب را در میان دانشجویان پزشکی دارا بودند. اکثر دانشجویان طول مدت خواب مفید کمتر از 6 ساعت دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p1289031 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!