حرف اول: روحانیت جهاد و شهادت در مسیر اعتدال فرهنگ اسلام ناب محمد (ص)

چکیده:

1. به جمعیت و جامعه ای میاندیشیم که چنانچه رو به صلاح و سداد و جهاد و پارسامنشی بگرایند و لباس فضیلت و تقوا بر جسم و جان بپوشانند، از همه برتر خواهند بود و الگوی شایسته جهان خواهند شد. اما چنانچه بر عکس، به فساد و سستی و عافیتطلبی روی آورند و جامه رذیلت و هوا و هوس بپوشند، از هر موجود پستی پستتر خواهند بود. میان عالم و عالم تنها یک حرکت فرق است؛ حرکت زیر و حرکت زبر و به عبارتی، حرکت زیرین و حرکت برین. همه حرف و حدیث اینجاست که رابطه این دو با یکدیگرچگونه است؟ حقیقت همین است که فرمودهاند «اذا صلح العالم صلح العالم و اذا فسد العالم فسد العالم». به مفاد این روایت بیدارگر، عالم زیربنای هر صلاح و سعادت و یا هر فساد و شقاوت در عالم است.
2. همچنان که تاریخ گواهی میدهد، منشا بسیاری از تحولات جهانی افرادی هستند که از دانش دینی بهرهای برده و جایگاه دانشمندان و صاحبنظران دینی و به اصطلاح مقام و شان روحانیت را احراز کردهاند. اصل حرکت، پویایی و تحول، یک مساله است؛ جهت و سمت و سوی حرکت و پویایی و تحول مساله دیگری است. این شخصیت روحانی و ویژگیهای خلقی و اجتماعی و جنبه های فرهنگی-سیاسی اوست که در پیدایش تحولات و تنظیم آن نقش بسزایی ایفا میکند. هر اندازه روحانی پیراستهتر و آراستهتر باشد، تحولات ناشی از فهم و درک و اندیشه و شخصیت او شایستهتر، کارآمدتر و سازندهتر خواهد بود. برعکس، هر اندازه روحانی وابستهتر و آلودهتر به دنیای مادی باشد، میزان صدمهرسانی او به دنیا و آخرت مردم بیشتر و وسیعتر خواهد بود؛ بیشتر به لحاظ کثرت افراد و جوامع و وسیعتر به لحاظ وسعت جهان و خلایق.
3. روحانیت اصیل و متعهد را نه به لباس شریف و فاخر، که به رسالت خطیر و شاهر و نه به زبان و بیان رسا و شیوا، که به انگیزه و نیت خالص و والا و نه به قلم و نوشتار روان و گویا، که به ایمان و عمل صالح و پویا باید شناخت. وارثان پیامبران خدا دستکم در شناخت وظیفه و انجام رسالت خویش باید همانند پیامبران گواه خلق خدا و بشارتدهنده مردم به خیر و صلاح و بیمدهنده آنان از شر و فساد باشند و در مسیر هدایت انسانها به سمت خدا همچون چراغ فروزان در فضای دیجور ظلمانی بدرخشند تا راه را پیش روی بندگان خدا روشن نمایند.1
4. عرصه حضور و فعالیت روحانیت اصیل و متعهد به یک یا دو فضا اختصاص نمییابد، بل مراکز و مجامع و نهادهای گوناگونی را دربرمیگیرد که از جمله به مراکز قضایی، مجامع دانشگاهی، پایگاه های علمی، سازمانهای فرهنگی، نهادهای سیاسی، اماکن ورزشی، و محیطهای تفریحی و تفرجگاه ها میتوان اشاره کرد. در همه این موارد نقش حضور روحانیت برجسته مینماید.
5. روحانیت اصیل و متعهد با حضور فعال و متعهدانه خویش تلاش میکند آسیبشناسانه، طبیبانه و دردآگاهانه، انواع و اصناف بیماریها و نابهنجاریهای روحی-روانی و روحانی-معنوی را شناسایی کرده، درصدد پیشگیری از بروز آسیبها، کنترل و یا جلوگیری از پیشرفت آسیبها، و سرانجام درمان نارساییها و احیانا توانبخشی درمانیافتگان2 برآید.
6. این همه را روحانیت اصیل و متعهد به یمن ایمان پایدار و روحیه استوار و ضمیر هشیار و اخلاص ماندگار خویش به ارمغان میآورد تا پیشکش خلق خدا کند. خداوند هم در ازای این فداکاریها و سوختنها و ساختنها، مقام و منزلت بندگان خالص خویش و صاحبان این کرامتها و فضیلتها را تعالی، بلکه به درجاتی بر همه عالم برتری میبخشد.3
7. چه خوش است عالمان ربانی در راه هدایت بندگان خدا همچون شمع بسوزند و فانی شوند تا سعادت هر دو جهان را از درگاه ایزد منان هدیه برند. پیامبر اکرم(ص) به امیرمومنان علی علیهالسلام فرمودند: ای علی! چنانچه خداوند به دست تو یک نفر را هدایت فرماید برای تو ارزشش از دنیا و هر آنچه در دنیاست بیشتر میباشد.4
8. در این عصر و زمانه، با توجه به نقش بسیار برجسته و سرنوشتساز انقلاب اسلامی در گسترش گرایش به اسلام ناب محمدی(ص) در گستره جهانی، لازم است روحانیت شان و جایگاه خود را بازیابد و خویش را برای جهاد و شهادت در راستای تحقق رسالت مهمی که از سوی خداوند و اولیای الهی به منظور اعتلای فرهنگ مبین اسلام ناب بر عهده گرفته است مهیا سازد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p1289409 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!