موانع و تنگناهای تحقیقاتی از دیدگاه اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 1390

پیام:
چکیده:
زمینه
اهمیت به امر تحقیقات و افزایش فعالیت های پژوهشی در هر کشوری سبب توسعه و پیشرفت می شود. هدف مطالعه حاضر تعیین موانع پژوهشی از دیدگاه اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است.
روش ها
این مطالعه توصیفی مقطعی به روش سرشماری از کلیه اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 1390 انجام پذیرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای بر اساس مقیاس لیکرت بود که در دو بخش کلی ویژگی های فردی و موانع پژوهشی تنظیم گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از جداول فراوانی نسبی و مطلق، میانگین و ضریب همبستگی اسپیرمن با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 16 استفاده گردید.
یافته ها
موانع سازمانی فراوانی بالاتری را نسبت به سایر موانع در زمینه انجام تحقیقات به خود اختصاص می دهند، لذا ارتباط معنی داری بین عوامل سازمانی و عوامل پژوهشی وجود دارد (001/0=P). عدم درآمد کافی ناشی از تحقیقات، عدم استفاده از نتایج تحقیقات و وجود مقررات دست و پاگیر مهمترین آنها بود. عوامل شخصی نیز فراوانی بالایی به خود اختصاص می دهند که در این زمینه مسائل و مشکلات خانوادگی و عدم روحیه پژوهشگری مهمترین موانع پژوهش شناخته شدند.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش لزوم از بین بردن موانع سازمانی، فردی و پژوهشی را از طرف معاونت تحقیقات و فناوری و مسئولان طلب می کند. هم چنین اتخاذ تدابیری نظیر تشویق های مادی و معنوی و فراهم کردن فرصت مناسب جهت انجام تحقیق می تواند گام موثری در راستای توسعه کمی و کیفی پژوهش باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
243 تا 250
لینک کوتاه:
magiran.com/p1289724 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!