بررسی اثر عوامل مرفو-اقلیمی بر دقت ریز مقیاس گردانی مدل LARS-WG

پیام:
چکیده:
مدلهای گردش عمومی جو بر اساس سناریوهای انتشار گازهای گلخانه ای اقلیم آینده کره زمین را پیش بینی می کنند. ولی دقت مکانی این مدل ها بسیار کم بوده و نتایج آنها به منظور بررسی اثرات تغییراقلیم در علوم مختلف کاربرد ندارد. لذا ریزمقیاس گردانی داده های مدل گردش عمومی جو ضرورت پیدا می کند. مدل های ریز مقیاس گردانی آماری در علوم مختلف بسیار کاربرد داشته و تحقیقات بسیار زیادی در این خصوص صورت گرفته است. ولی دقت این مدل ها به شرایط جغرافیایی و اقلیمی هر منطقه بستگی دارد.
این تحقیق درمنطقه شمال غرب کشور به منظور بررسی دقت مدل LARS-WG در شرایط مرفو-اقلیمی مختلف انجام گردید. در منطقه شمال غرب که یک ناحیه پیچیده اقلیمی است، محل توده های بارشی مختلف بوده و از دیدگاه توپوگرافی نیز بسیار متنوع است. بدین منظور ابتداء داده های ایستگاه های موجود منطقه جمع آوری و سری زمانی روزانه داده های بارش، دمای حداقل و دمای حداکثر 7 ایستگاه منتخب ایجاد گردید. مشخصات جغرافیایی ایستگاه و داده های اقلیمی وارد مدل LARS-WG گردید و سپس واسنجی و اعتبار سنجی شد. با استفاده از معیار ارزیابی مقایسه میانگین مشاهده ای و شبیه سازی شده در دوره حاضر (1961-2001) ارزیابی گردید. عوامل مرفو-اقلیمی هر یک از ایستگاه ها استخراج و رابطه بین این عوامل و خطای مدل بررسی گردید. نتایج نشان داد که دقت مدل در ایستگاه های منتخب متفاوت بوده ولی شبیه سازی دما با دقت مناسبتری انجام گردید. مدل در برآورد بارش از دقت کمتری برخوردار بوده و در بین ایستگاه ها نیز متفاوت بدست آمد. رابطه خطای دمای حداقل و حداکثر با ارتفاع ایستگاه در سطح 5 درصد معنی دار و با بقیه عوامل رابطه معنی داری حاصل نگردید. خطای بارش برآورد شده نیز با فاصله از مرکز سلول HadCM3 معنی دار و با بقیه عوامل مدل همبستگی بوجود نیامد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1295246 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!