بررسی عوامل موثر بر موفقیت سازمان تامین اجتماعی در برقراری مستمری بازنشستگی (مطالعه موردی: بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی شعبه یک قم)

پیام:
چکیده:
پرداخت مستمری بازنشستگی از اساسی ترین تعهدات و خدمات سازمان تامین اجتماعی است که متضمن آسایش و رفاه افراد در دوران پیری است. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر در برقراری این خدمت مهم، در جهت گسترش آن در دوره زمانی آبان 1391 تا شهریور 1392 به روش توصیفی و پیمایشی انجام گرفته و ابزارهای گردآوری داده ها اسناد و مدارک، مصاحبه و پرسشنامه است.
191 نمونه، به طور تصادفی از جامعه آماری تحقیق انتخاب شد، که شامل 8123 نفر بیمه شده ای است که بیمه پردازی را از شعبه یک سازمان تامین اجتماعی قم شروع کرد و تا پایان آذرماه 1391، با وجود کسب شرط سنی برقراری مستمری بازنشستگی، که برای مردان حداقل 60 سال و برای زنان حداقل 55 سال است، شرط سابقه بیمه ای را که حداقل 20 سال است، احراز نکرده اند و بازنشسته نشده اند.
یافته های پژوهش بیانگر آن است که 85/7درصد نمونه های بررسی شد، بیش از 40 سال سابقه کار داشته، و 67 درصد آنان سطح سواد مناسب ندارند. هم چنین، نتایج تحقیق نشان می دهد مهم ترین عوامل موثر در برقراری مستمری بازنشستگی به ترتیب اولویت، عبارت اند از برنامه های حمایت از کارگران، رفتار بیمه ای کارفرما، آموزش و اطلاع رسانی قوانین سازمان تامین اجتماعی، قاوانین سازمان تامین اجتماعی، توان اقتصادی بیمه شده و کارفرما.
زبان:
فارسی
صفحات:
299 تا 323
لینک کوتاه:
magiran.com/p1296778 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!