مدل سازی پاسخ شنوایی ساقه مغز به هجای گفتاری /دا/ با استفاده از منطق فازی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پیچیدگی پردازش ها و تاثیرگذاری عوامل فردی در رمزگردانی اصوات، ویژگی پردازش های ساقه مغز می باشد. تشریح این پردازش ها بر مبنای احتمالات آماری دشوار بوده و به نظر می رسد استفاده از روش های مبتنی بر منطق فازی بتواند این پیچیدگی ها را بهتر شبیه سازی نماید. هدف این تحقیق بررسی رفتار ساقه مغز در پاسخ به تحریک شنوایی پیچیده، از طریق مدل سازی این رفتار با استفاده از منطق فازی بود.
روش بررسی
پس از ثبت پاسخ های شنوایی ساقه مغز برانگیخته با هجاری ساختگی /دا/ از 35 فرد (17 زن) بزرگسال هنجار با میانگین سنی 22 سال، مدلی فازی با فازی ساز منفرد، موتور استنتاج از نوع حاصلضرب و غیرفازی ساز از نوع میانگین مراکز استفاده گردید. با ارایه چند نمونه پیشین از پاسخ ثبت شده برای شکل دهی پایگاه قواعد، رفتار ساقه مغز در ایجاد نمونه جدید پاسخ مدل سازی شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که مدل فازی حاصل از مجموعه داده های آموزشی، به خوبی رفتار سیگنال های موجود در مجموعه داده های آزمایش را پیش بینی و باز سازی می نماید. خطای حاصل از این مدل در 5 بار انتخاب اتفاقی داده های آموزش و آزمایش، به طور میانگین 84/ 16 درصد (با پراش 1 درصد) بود.
نتیجه گیری
سیگنال حاصل از پاسخ ساقه مغز به محرک شنوایی پیچیده توسط یک مجموعه قوانین فازی قابل مدلسازی می باشد. با استخراج صحیح این قوانین از داده های افراد دارای شنوایی هنجار می توان مدلی جهت پیش بینی این سیگنال ارایه نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1296807 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!