شناسایی یوبیکوئیتین D از بافت های پارافینه، در بیماران مبتلا به سرطان روده ی بزرگ

پیام:
چکیده:
مقدمه
سرطان روده یکی علل مهم مرگ و میر ناشی از سرطان است. یوبیکوئیتین (UBD یا Ubiquitin D) و پروتئین های شبه یوبیکوئیتین، ناقلان سیگنال رسانی هستند که چندین عملکرد سلولی دارند و ترمیم DNA را کنترل می کنند. همچنین افزایش UBD با بیان 53p مرتبط است؛ به طوری که در بسیاری موارد، باعث تسریع پیشرفت سرطان می شود. هدف از این مطالعه شناسایی یوبیکوئیتین D به عنوان یک نشانگر جهت تشخیص اولیه ی سرطان روده ی بزرگ و همچنین بررسی پیشرفت بیماری در افراد مبتلا به بیماری می باشد.
روش ها
30 نمونه ی بلوک پارافینه ی بافت افراد مبتلا به سرطان روده ی بزرگ و 10 نمونه ی بافت سالم، پس از استخراج RNA (Ribonucleic acid) و سنتز cDNA (Complementary DNA) مطابق دستورالعمل کیت های مورد استفاده، آزمایش RT-PCR (Reverse transcription-Polymerase chain reaction) جهت شناسایی ژن UBD و ژن بتا اکتین (β-actin) به عنوان شاهد داخلی بهینه گردید.
یافته ها
محصول RT-PCR ژن UBD، 395 جفت باز و آمپلیکون تکثیر یافته از ژن β- actin 350 جفت باز اندازه شد. آزمایش RT-PCR ژن بتا اکتین در تمامی نمونه ها مثبت شد. از 30 نمونه بلوک تهیه شده از افراد مبتلا به سرطان روده ی بزرگ، در 18 نمونه (95 درصد) آزمایش RT-PCR در مردان و در 11 نمونه (100 درصد) در زنان پاسخ مثبت داشتند که فقط 1 نمونه (5 درصد) در مردان منفی گزارش شد و مابقی نمونه ها مثبت بودند.
نتیجه گیری
UBD نقش مهم و موثری در تشخیص سرطان روده ی بزرگ به عنوان یک نشانگر موثر، مستقل از مرحله ی تومور، بر عهده دارد و بررسی آن در شناسایی و تشخیص مراحل اولیه ی بیماری مهم و موثر است. نتایج نشان داد که در افراد بیمار 97 درصد UBD بیان می شود و در افراد سالم این عدد به 5 درصد کاهش می یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1299537 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!