ارتباط بین سوءمصرف مواد مخدر با طول مدت تغذیه انحصاری در مادران شیرده شهر سبزوار

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه، سوءمصرف مواد مخدر از معضلات عمده بهداشتی است که بسیاری از گروه های جمعیتی از جمله مادران شیرده و نوزادانشان را در معرض تهدیدی جدی قرار داده است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین سوءمصرف مواد مخدر با طول مدت شیردهی انحصاری در مادران شهرستان سبزوار صورت گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه که به روش کوهورت آینده نگر انجام شد 81 زن باردار در دو گروه سوءمصرف مواد مخدر (41 نفر) و بدون سوءمصرف مواد مخدر (40 نفر) قرار گرفتند، که در نهایت 6 مادر معتاد به کریستال و کراک به علت ممنوعیت شیردهی حذف شدند. نمونه گیری به صورت غیراحتمالی مبتنی بر هدف بود و مدت زمان تغذیه انحصاری در 2، 4 و 6 ماهگی نوزاد بررسی شد. جمع آوری اطلاعات توسط پرسشنامه و تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از شاخص های میانگین و انحراف معیار، آمار استنباطی کای دو در سطح معنی داری 05/0>p صورت گرفت.
یافته ها
در این مطالعه نوع ماده مخدر مصرفی 7/53% از مادران؛ تریاک، 22% شیره، 9/4% تریاک و شیره، 9/4% متادون، 7/9% کریستال و 8/4% کراک بود. همچنین 4/31% از مادرانی که سوءمصرف مواد مخدر داشتند شیردهی انحصاری آنان تا 6 ماهگی بود، درصورتی که در گروه عدم سوءمصرف مواد، 85% مادران تا 6 ماهگی تغذیه انحصاری با شیر خود را داشتند. همچنین وضعیت تغذیه انحصاری در 2، 4 و 6 ماهگی بین دو گروه، تفاوت آماری معنی داری نشان داد (001/0>p).
نتیجه گیری
طبق نتایج این مطالعه، مصرف مواد مخدر توسط مادر در دوران بارداری و شیردهی می تواند باعث کاهش مدت زمان تغذیه انحصاری با شیر مادر شود، لذا برنامه های آموزشی پیشگیرانه در دوران بارداری بایستی در جهت کاهش و حذف مصرف این مواد متمرکز گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1300468 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!