ارزیابی ریسک بهداشتی ناشی از مواجهه شغلی با موادشیمیایی خطرناک در آزمایشگاه های مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی قم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مواد شیمیایی در جامعه امروزی منافع زیادی را بدنبال دارند. شاغلین در آزمایشگاه ها در معرض مواجهه با مواد شیمیایی مختلفی هستند. بسیاری از پیامدهای ناشی از مواجهه با مواد شیمیایی بصورت تجمعی و در طولانی مدت در بدن ظاهر می شود. در این بررسی با ارزیابی خطرات ناشی از مواجهه ی شغلی با مواد شیمیایی مورد استفاده در آزمایشگاه های بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی قم، میزان ریسک ناشی از این مواجهه ها تعیین گردید.
روش بررسی
روش مورد استفاده در این بررسی برگرفته از روش ارائه شده توسط وزارت منابع انسانی و دپارتمان ایمنی و سلامت شغلی مالزی است. آماده سازی ابزار جمع آوری اطلاعات، تشکیل گروه کاری، تجزیه فرآیندهای کاری، شناسایی مواد شیمیایی مورد استفاده، شناسایی مواد شیمیایی خطرناک، تعیین میزان خطر، تعیین میزان مواجهه، ارزیابی ریسک و رتبه بندی ریسک از مراحل اجرایی این روش ارزیابی بودند. از آزمونهای آماری من-ویتنی، کروسکال-والیس و کای دو برای بررسی ارتباط بین میزان ریسک با متغیرهای مستقل و همچنین از نرم افزارهای Microsoft Office – Excel 2010 و SPSS16 برای توصیف و تجزیه و تحلیل داده استفاده گردید.
یافته ها
در این مطالعه مشخص شد که 30% از آزمایشگاه های مورد مطالعه از مواد شیمیایی خطرناک در آزمایشات خود استفاده نمی کردند؛ همچنین ریسک 67/6% از آزمایشگاه ها در سطح زیاد، 20% متوسط و 33/43% در سطح کم ارزیابی گردید. میانگین و انحراف معیار مواجهه با مواد شیمیایی خطرناک 0047/1 ± 205/1، شدت خطر 64/1 ± 307/2 و میزان ریسک 22/1 ± 769/1 تعیین گردید. همچنین در این بررسی مشخص شد که بیشترین ریسک مربوط به آزمایشگاه های پاتولوژی و بعلت کار با محلول فرمالدهید می باشد که در این خصوص نیاز به اجرای اقدامات کنترلی فوری است. براساس آنالیز های آماری بین ریسک و وضعیت تاهل، سابقه ی شغلی افراد، سطح تحصیلات و طی کردن دوره های آموزشی مرتبط با کار ارتباط معناداری یافت نشد (05/0< P).
نتیجه گیری
67/26% از آزمایشگاه های تحت مطالعه، از ریسک قابل توجهی برخوردار بودند. در راستای کنترل ریسک های تعیین شده، برنامه ها و اقدامات کنترلی براساس سلسله مراتب حذف، جایگزینی، کنترل های فنی مهندسی، کنترل های مدیریتی و بکارگیری تجهیزات حفاظت فردی توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1300931 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!