ترانسداکشن لنتی ویروسی میکرو RNAlet-7f منجر به افزایش بیان ژن HNF4a در سلول های بنیادی جدا شده از بافت چربی انسانی می شود

پیام:
چکیده:
هدف
میکروRNA ها، RNA های غیر کد کننده ای است که به عنوان تنظیم کننده چندین فعالیت زیستی مثل متابولیسم، تکثیر و تنظیم سلولی عمل می کند. مطالعات اخیر نشان دهنده پتانسیل بالای این مولکول های کوچک در تمایز سلول های بنیادی به سلول های مشخص است. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی اثر let-7f بر بیان ژن عامل هسته ای کبد (HNF4a) و عوامل خاص کبدی از جمله آلبومین، آلفا فیتوپروتئین، سیتوکراتین 18 و سیتوکراتین 19 در سلول های بنیادی جدا شده از بافت چربی انسانی است.
مواد و روش ها
سلول های بنیادی جدا شده از بافت چربی تحت تاثیر آنزیم کلاژناز نوع I از بافت چربی انسانی استخراج شده و سپس با استفاده از لنتی ویروس های حاوی مهار کننده let-7f و Scramble (کنترل منفی) ترانسداکت شدند. سپس تغییر در سطح بیان ژن های HNF4a، آلبومین، آلفا فیتوپروتئین، سیتوکراتین 18 و سیتوکراتین 19 در زمان های متفاوت با استفاده از روش Real-time PCR بررسی شد.
نتایج
کارآیی ترانسداکشن ناقل های لنتی ویروسی در سلول های بنیادی جدا شده از بافت چربی انسانی بیش از 80 درصد بود که با بررسی بیان پروتئین فلورسانت سبز ارزیابی شد. نتایج Real-time PCR نشان داد که مهار let-7f در سلول های بنیادی جدا شده از بافت چربی انسانی منجر به افزایش معنی دار در بیان ژن های خاص کبدی در مقایسه با کنترل منفی می شود. همچنین بیان ژن HNF4a روز چهاردهم بعد از ترانسداکشن افزایش داشت که تایید کننده سرکوب ژن HNF4a توسط let-7f است.
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان داد که let-7f به عنوان یک تنظیم کننده منفی در بیان ژن HNF4a عمل می کند و مهار let-7f منجر به افزایش بیان نشانگرهای ویژه کبدی می شود. بنابراین مهار let-7f می تواند ابزار موثری در به راه اندازی تمایز سلول های بنیادی جدا شده از بافت چربی انسانی به سمت رده هپاتوسیتی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1300984 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!