سنجش تومورزایی سلول های بنیادی زایای موش مذکر نابالغ تکثیر یافته در محیط کشت پس از پیوند به موش بالغ با نقص سیستم ایمنی

پیام:
چکیده:
هدف

این فرضیه وجود دارد که سلول های بنیادی پس از پیوند، قابلیت تومورزایی دارند. سلول های بنیادی اسپرماتوگونی دارای قابلیت تکثیری بالا و کلونی زایی بوده که مربوط به بیان یک سری از ژن های پرتوانی نظیر ژن c-Myc است؛ بنابراین هدف اصلی این تحقیق بررسی قابلیت تومور زایی سلول های بنیادی اسپرماتوگونی بعد از کشت در آزمایشگاه و پیوند به حیوانات با نقص سیستم ایمنی بوده است.

مواد و روش ها

سلول های بنیادی اسپرماتوگونی حاصل از بافت بیضه موش 3-5 روزه نر نژاد NMRI پس از دو مرحله هضم آنزیمی، کشت داده شدند. پس از کشت سلول های بنیادی اسپرماتوگونی به مدت یک ماه، کلونی های به دست آمده با استفاده از نشانگر Oct4 و Plzf تعیین ماهیت شدند. سپس بیان ژن های پرتوانی Oct-4، Nanog و c-Mycبررسی شد. تعداد 106× 5 از سلول ها به صورت زیر پوستی به موش با نقص سیستم ایمنی پیوند و پس از 8 هفته محل پیوند سلول ها از نظر ایجاد تومور ارزیابی شدند. سلول های بنیادی موشی رده CCE به عنوان کنترل مثبت، استفاده شدند. تومور های به وجود آمده با کولیس اندازه گیری شد.

نتایج

کلونی ها پروتئین Oct-4 و PLZF را بیان کردند. میزان بیان ژن های پرتوانی در این سلول ها به نسبت سلول های بنیادی جنینی به طور معنی داری پایین تر بود. سلول های بنیادی جنینی موشی تومور ایجاد نمودند ولی کلونی های اسپرماتوگونی قادر به ایجاد تومور نبودند.

نتیجه گیری

سلول های بنیادی اسپرماتوگونی موشی در مقایسه با سلول های بنیادی جنینی قادر به ایجاد تومور در بدن نیستند. به دلیل بیان پایین ژن های پرتوان به ویژه ژن c-Myc قابلیت تومورزایی این سلول ها به طور معنی داری کاهش یافته است. با این حال مطالعه در مورد نمونه انسانی نیز باید بررسی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1300986 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!