تعیین مناسب ترین ترکیب کشت مخلوط گونه های مرتعی و درختی، درختچه ای با فواصل کاشت مختلف با هدف تثبیت بیولوژیک و تولید علوفه مرتعی در عرصه های شنزار استان خوزستان

پیام:
چکیده:
به منظور مطالعه، طراحی و اجرای یک سیستم نوین کشت مخلوط مرتعی و جنگلی (silvo- pastural)، 4 گونه مرتعی و 3 گونه درختی و درختچه ای به صورت آمیخته با فواصل ردیف های مختلف درختان در تپه های ماسه ای غرب رودخانه کرخه در استان خوزستان کشت شدند. هدف از این پژوهش ارائه الگویی مناسب جهت تثبیت بیولوژیک ماسه های روان و بهبود وضعیت معیشتی در منطقه از طریق تامین نیازهای اولیه و اقتصادی بهره برداران بوده که عوامل مهمی در جهت توسعه و پایداری نظام روستاهای این مناطق می باشد. انتخاب گیاهان با توجه به توانایی آنها در بهبود تولید علوفه، چوب سوخت و هیزم، چوب صنعتی و ایجاد تنوع گونه ای در این عرصه ها انجام شد. این طرح بمدت 4 سال و در یک طرح آماری دوبار خرد شده در قالب بلوک های کامل تصادفی با 3 تکرار به اجرا درآمد. گونه های درختی و درختچه ای به عنوان تیمار اصلی camaldulensis 9616، Acacia victoriae، Prosopis juliflora) (Eucalyptusدر فواصل ردیف های کشت آنها به عنوان تیمار فرعی اول (4×4، 5×5، 6×6 متر) و گونه های مرتعی Panicum antidotale) Cenchrus ciliaris، Cymbopogon olivieri، Pennisetum divisum، ) به عنوان تیمار فرعی دوم با کشت در فواصل بین ردیف های درختان در نظر گرفته شدند. مولفه های درصد زنده مانی کلیه گونه ها، تولید علوفه در گونه های مرتعی، رشد ارتفاعی در گونه های درختی و درختچه ای اندازه گیری شد. سپس داده ها به کمک نرم افزار آماری SASمورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت و میانگین ها به وسیله آزمون دانکن مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بالاترین درصد زنده مانی در گونه های مرتعی مربوط به گونهC. olivieri با حدود 90 درصد و کمترین آن مربوط به گونه C.ciliaris با حدود 60 درصد اختصاص داشت. در میان گونه های درختی و درختچه ای camaldulensis E. با 80 درصد بیشترین درصد بقاء و پس از آن P. juliflora با 65 درصد و victoriae A. با حدود 50 درصد کمترین مقدار را داشت. در فواصل ردیف های 4 متریcamaldulensis E. عملکرد علوفه کلیه گونه های مرتعی کاهش یافت. از نظر رشد ارتفاعی گونه E. camaldulensisبا حدود 5/3 متر نسبت به دو گونه دیگر برتری داشت. بالاترین میانگین علوفه خشک در گونه های مرتعی مربوط به گونه divisum P. با 1437 کیلوگرم در هکتار و پس از آن به ترتیب antidotale P. با 1035 کیلوگرم در هکتار، olivieri C. با 380 کیلوگرم در هکتار و C. ciliaris با 235 کیلوگرم در هکتار بود. بنابراین با تعیین فاصله مناسب کشت درختان علاوه بر افزایش تنوع گونه ای که از ملزومات پایداری در بوم نظام هاست، می توان تداوم، پایداری و افزایش تولید و بهره برداری علوفه را در این عرصه ها موجب شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1305198 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!