محاسبه قیمت تمام شده خدمات بخش آزمایشگاه بالینی بیمارستان شفا شهر کرمان براساس روش هزینه یابی برمبنای فعالیت در سال 1390

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هزینه یابی مبتنی بر فعالیت یکی از روش های اصلی برای بودجه ریزی عملیاتی است که زمینه مدیریت و کنترل هزینه را نیز برای مدیران ایجاد می نماید. پژوهش حاضر به منظور محاسبه بهای تمام شده خدمات آزمایشگاهی بیمارستان شفا کرمان با استفاده از تکنیک هزینه یابی بر مبنای فعالیت و مقایسه با تعرفه خدمات انجام شده است.
مواد و روش ها
این پژوهش از نوع مطالعات کاربردی و مقطعی است که در سال 1390 در بخش آزمایشگاه بالینی بیمارستان شفا دانشگاه علوم پزشکی کرمان صورت گرفت. بهای تمام شده آزمایشات FBS،CPK،Cr که بیش ترین فراوانی را در سال داشتند وHBS، HIV و کشت خون سه نوبته که از تعرفه بالاتری نسبت به سایر آزمایش ها برخوردار بودند، محاسبه شد. ابتدا اطلاعات از طریق مصاحبه با مسئولین بیمارستان و واحدهای ذیربط و بررسی مدارک و دفاتر مربوطه به روش دستی جمع آوری و سپس به منظور تجزیه و تحلیل نهایی و دست یابی به اهداف مطالعه، نتایج هزینه تمام شده با استفاده از نرم افزار Excel تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
نتایج این پژوهش نشان داد که کل هزینه های سالانه بخش ها مبلغ 493،917،002،5 ریال بوده است که از این مبلغ، 94.9 درصد مربوط به هزینه های مستقیم و 5.1 درصد آن مربوط به هزینه های غیرمستقیم بود. هزینه پرسنلی آزمایشگاه با 74.2 درصد و هزینه مواد مصرفی بخش آزمایشگاه با درصد هزینه بری 21.1 درصد، بیشترین سهم را در هزینه بری دارا بودند. بهای تمام شده آزمایش های Crو CPK که با توجه به تعرفه های دولتی از حاشیه سود مناسبی برخوردارند، به ترتیب، 019،10 و 517،21 ریال محاسبه شده است.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که بین قیمت واقعی خدمات آزمایشگاه مورد مطالعه و تعرفه های دولتی تفاوت وجود دارد که منجر به زیان دهی آزمایشگاه شده است. لذا از طریق بهبود مدیریت عملکرد در زمینه نیروی انسانی و استاندارد سازی، می توان قیمت تمام شده خدمات را کاهش داده و در مصرف منابع به صورت بهینه عمل نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
587
لینک کوتاه:
magiran.com/p1311270 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!