بررسی تاثیر عصاره چای سبز بر شاخص های آنتروپومتریک زنان دارای اضافه وزن شهر زاهدان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شیوع چاقی در جهان با سرعتی تهدید کننده در تمام گروه های سنی در حال افزایش است به طوری که به یک مشکل جدی در سلامت عمومی تبدیل شده است. امروزه استفاده از گیاهان دارویی نسبت به سایر روش های کنترل وزن بیش تر مورد توجه قرار گرفته است. چای سبز یکی از این گیاهان محسوب می شود که تا کنون پژوهش هایی نیز در مورد اثرات آن بر روی وزن صورت گرفته، اما در این مطالعات به دلیل استفاده از روش های متفاوت ودوزهای نا همگون، نتایج به دست آمده متناقض بوده است، لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر عصاره چای سبز در دوز های مختلف بر شاخص های آنتروپومتریک در زنان چاق بالغ انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی دو سویه کور بوده که بر روی 60 زن دارای اضافه وزن با (BMI >27 kg/m2 شاخص توده بدنی) و 87WC > (دور کمر) که واجد معیار های ورود به مطالعه بودند، انجام شد. واحدهای مورد پژوهش به طور تصادفی به سه گروه 20 نفری تقسیم شدند، در این خصوص دو گروه مداخله (تجربی) دریافت کننده عصاره چای سبز با غلظت های (50 و 100 درصدی) وگروه کنترل (شاهد)، دارونمای حاوی سلولز دریافت کردند. هر شرکت کننده روزانه 3 بار(یک ساعت قبل از هر وعده غذایی)و به مدت 12 هفته از عصاره چای سبز یا شبه دارو دریافت می کرد و مشخصات آنتروپومتریک (وزن، قد، دور کمر، دور باسن، شاخص توده بدنی (BMI) و نسبت دور کمر به دور باسن (WHR) و تمام واحدهای مورد پژوهش در شروع مطالعه و هفته های 2، 4، 6، 8، 10 و 12اندازه گیری شده و سپس داده ها جمع آوری و در گروه های مختلف با استفاده از نرم افزار SPSS 19- Sas9.2، آزمون های آماری Anova یک طرفه و برای مقایسه گروه ها در ماه های موردمطالعه ازآزمون Repeated Measurement استفاده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
در شروع مطالعه میانگین و انحراف معیار وزن و BMI در گروه تجربی دریافت کننده عصاره 100 درصد به ترتیب 74.19 ± 4.3 و 28.95 ± 0.8 ودر گروه تجربی دریافت کننده عصاره ی 50 درصد 1/5 ± 34/74 و06/1±69/28 بود که در پایان پژوهش به ترتیب به 67.90 ± 4.1 26.49 ± 0.7 وهم چنین 70.98 ± 5.6 و 27.38 ± 1.19 کاهش یافت، که بیانگر اختلاف معنی دار در هفته های متوالی در میانگین وزن و BMI می باشد (P < 0.01،P <0.05). میانگین WHR در بین سه گروه، اختلاف معنی داری را نشان نداد.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های این پژوهش، مصرف طولانی مدت چای سبز به عنوان یک ماده درمانی مکمل کم خطر برای کنترل وزن و ارتقاء سطح سلامت عموم موثر می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
559
لینک کوتاه:
magiran.com/p1311274 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!