بررسی وضعیت تغذیه ای کودکان کار در شهر کرمانشاه در سال 1391

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شروع کار از سنین کودکی، می تواند اثر منفی بر فرآیند رشد و وضعیت تغذیه ایجادکند. به ویژه اگر کودکان در کارهای پرخطر به کارگرفته شوند. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت تغذیه و رشد در کودکان کار که در شهر کرمانشاه مشغول به کاربودند، انجام گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه یک بررسی مورد- شاهدی بود که بر روی 90 کودک کار و 90 کودک عادی در شهر کرمانشاه انجام شد. اطلاعات مربوط به شاخص های انتروپومتریک (تن سنجی) با اندازه گیری قد و وزن، اطلاعات جمعیتی با استفاده از پرسش نامه ی جمعیت شناختی و میزان مصرف مواد غذایی به وسیله ی پرسش نامه ی بسامد مصرف گردآوری گردید. برای مقایسه ی رشد کودکان با مقادیر استاندارد، از صدک های نمایه ی توده ی بدن (BMI) برایسنوجنس که توسط مرکزکنترل و پیشگیری ازبیماری های آمریکا (CDC) تنظیم شده، استفاده گردید. تجزیه وتحلیل داده ها، با استفاده از نرم افزار SPSS16 انجام شد.
یافته ها
میانگین سن کودکان کار 16.4±1.8 سال و 15/7% از آنها بی سواد بودند. میزان مصرف تمام گروه های غذایی، به جز گروه متفرقه در کودکان کار، به طور معناداری کمتر از کودکان عادی بود (p<0.001). شیوع کوتاهی قد درکودکان کار، 10% بیشتر از کودکان عادی بود. شیوع سوء تغذیه براساس نمایه ی توده ی بدن در کودکان کار (36/1%) تقریبا 50% بیشتر از کودکان عادی (16/5%) بود (P <0.01).
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه، نشان داد که شاخص های مربوط به وضعیت تغذیه درکودکان کار، شرایط مناسبی نداشتند. این مساله می تواند تهدیدی برای سلامت این دسته ازکودکان و هشداری برای ابتلاء آنها به انواع بیماری ها باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
604
لینک کوتاه:
magiran.com/p1311343 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!