نیازهای اطلاعاتی مدیران مسئول نشریات ایران

پیام:
چکیده:
هدف
هدف پژوهش حاضر شناسایی نیازهای اطلاعاتی مدیران مسئول نشریات ایران است.
روش شناسی پژوهش: در این پژوهش از روش پیمایشی توصیفی استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه شامل 1997 مدیر مسئول بود که توسط نمونه گیری تصادفی نظام مند 214 نفر انتخاب شدند. ابزار استفاده شده در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته با پایایی 89% است. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (که در آن از فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف میانگین و واریانس) با کمک نرم افزار spss استفاده شده است.
یافته ها
بیشترین نیاز مدیران مسئول نشریات ایران به ترتیب منابع اطلاعاتی جهت آموزش و پژوهش در اولویت اول با 56 نفر (37/33 درصد)، جهت افزایش دانش حرفه ای در اولویت دوم با 50 نفر (33/33 درصد)، جهت افزایش دانش شخصی در اولویت سوم با 55 نفر (36/6 درصد) است. پایگاه اطلاعاتی «Fox news» پرکاربرد ترین منبع اطلاعاتی به حساب می آید. میزان آشنایی مدیران، با شیوه های جستجو در اینترنت و پایگاه های اطلاعاتی زیاد است. اهمیت کتابخانه در رفع نیازهای اطلاعاتی جامعه مورد بررسی در حد متوسط و با میانگین (13/3 درصد) است.
نتیجه گیری
مشخص شد که اینترنت اولین وسیله کسب اطلاعات برای مدیران مسئول نشریات است و استفاده از نظر خوانندگان در درجه بعدی قرار دارد. هدف مدیران نشریات ایران از جستجوی اطلاعات بیش از سایر اهداف به علاقه آنها برای به روزکردن اطلاعات شان مرتبط است که (33/37) درصد است. همچنین میزان استفاده آنها از پست الکترونیکی بیش از34 % است.
زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p1311547 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!