مقایسه خودکارآمدی جنسی و عملکرد جنسی در زنان بارور و نابارور مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی دولتی شهر مشهد سال 92

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
خودکارآمدی جنسی، شامل باور هر فرد در مورد توانایی خود در عملکرد جنسی موثر، می باشد. در واقع، خودکارآمدی جنسی، پیشگوکننده ی عملکرد جنسی است. اختلال در عملکرد جنسی، شریک خاموش ناباروری است و از طرفی، ناباروری بر جنبه های مختلف زندگی زوجین، اثر دارد. در این راستا، مطالعه ای با هدف مقایسهی خودکارآمدی جنسی و عملکرد جنسی در زنان بارور و نابارور در سال 1392 در مشهد انجام گرفت.
مواد و روش ها
این پژوهش از نوع کوهورت تاریخی بوده و روی 170 زن بارور مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی و 85 زن نابارور مراجعه کننده به مرکز تحقیقاتی و درمانی ناباروری منتصریه مشهد صورت گرفت. نمونه گیری، به ترتیب به صورت تصادفی چند مرحله ای و در دسترس، انجام گرفت. ابزار مورد استفاده شامل فرم مشخصات فردی و اطلاعات مامایی/ ناباروری پرسشنامه ی خودکارآمدی جنسی بر اساس پرسشنامه ی خودکارآمدی عمومی شوارزر، عملکرد جنسی زنان و پرسشنامه ی رضایت زناشویی Enrich بود. در تحلیل داده ها، از آزمون های آماری من ویتنی و کای- اسکویر استفاده شد. خطای نوع اول، 5% در نظر گرفته شد و مقادیر احتمالی کمتر، از نظر آماری معنی دار تلقی شد.
یافته ها
دو گروه زنان بارور و نابارور از نظر شاخص های دموگرافیک مثل سن، سطح تحصیلات، وضعیت شغلی و میزان درآمد، همسان بودند. خودکارآمدی جنسی بالا در زنان بارور 4/59% و در زنان نابارور 3/53% بود که در زنان بارور نسبت به زنان نابارور بیشتر بود (00/0P<). همچنین، عملکرد جنسی نامطلوب در زنان بارور، 8/58% و در زنان نابارور 85/71% بود که نشان داد عملکرد جنسی نامطلوب در بین زنان نابارور، بیشتر می باشد (04/0P<).
نتیجه گیری
به نظر می رسد که ناباروری، با عملکرد جنسی و خودکارآمدی جنسی نامطلوب همراه است. در کنار برنامه های درمانی ناباروری، برنامه هایی برای ارتقای عملکرد جنسی و خودکارآمدی جنسی، توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
131
لینک کوتاه:
magiran.com/p1312235 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!