افسردگی به منزله یک بیماری اجتماعی- فرهنگی: الگوهای پیش بینی کننده اختلال افسردگی در فرهنگ ایرانی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
تحقیقات روان شناسی فرهنگی و جامعه شناسی نشان داده اند که فرهنگ از طریق زبان و ساخت زبانی بر آسیب شناسی اختلالات روانی تاثیر می گذارد. این پژوهش به بررسی این مطلب می پردازد که آیا اختلال افسردگی اختلالی واحد است یا دارای الگوهای مختلفی است که از همبودی مرضی با سایر اختلالات شکل گرفته است و بر این اساس نشانه های پیش بینی اختلال افسردگی کدامند.
روش
جامعه این پژوهش تجربی عبارت بود از کلیه دانشجویان دانشگاه تهران که از میان آنها 1500 نفر (766 مرد و 734 زن) با روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و به وسیله SCL-90-R و MMPI-2 ارزیابی شدند. داده ها با استفاده از آزمونهای آماری نظیر تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد که افسردگی در جمعیت دانشجویان ایرانی بر اساس 5 مولفه اساسی قابل تشخیص و ارزیابی است و عوامل SCL-90-R نقش پیش بینی مناسبی در افسردگی دارند. 3 نوع الگوی متفاوت افسردگی شناسایی شده اند که نقش مسلطی در ترسیم افسردگی دارند. همچنین یافته ها حاکی از آن بود که نرخ افسردگی در زنان دانشجو بیش از مردان است.
نتیجه گیری
افسردگی اختلالی است که دارای همبودی مرضی با سایر اختلالات می باشد. در افسردگی و دیگر اختلالات باید به تهیه مجموعه ای تشخیصی پرداخت که دارای کاربرد در جمعیت ایرانی باشد تا خلا موجود در فرآیند تشخیص و درمان نظام DSM را پر کند. همچنین فرهنگ به عنوان فرآیندی پویا، متغیر و گفتمانی در نظر گرفته می شود که زبان با نقش آفرینی در ساخت اجتماعی به آن شکل می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1313285 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!