شناسایی عوامل تاثیرگذار بر سکته قلبی در بیماران دیابتی با استفاده از الگوریتم C&R

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
بیماری های قلبی، شایع ترین علت مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و همچنین در کل دنیا هستند و طبق پیش بینی سازمان بهداشت جهانی، عامل اصلی مرگ و میر در سراسر دنیا در سال 2020 خواهند بود. طبق آخرین گزارش های سازمان بهداشت جهانی از هر 20 مرگ و میر، یکی به دلیل دیابت است. بیماری های قلبی و سکته قلبی از مهمترین عوارض دیابت به شمار می آیند. در این تحقیق با استفاده از الگوریتم های داده کاوی، احتمال بروز سکته قلبی در بیماران دیابتی را با دقت قابل قبولی پیش بینی کرده و عوامل موثر بر بروز سکته قلبی شناسایی شده اند.
روش بررسی
در این مطالعه که بصورت گذشته نگر انجام شد، 856 پرونده سال 1388شمسی مرکز دیابت گرگان مورد بررسی قرار گرفته اند. اطلاعات موجود در پرونده بیماران با استفاده از روش های داده کاوی در نرم افزارSPSS CLEMENTINE تجزیه وتحلیل شدند. برای شناسایی عوامل موثر بر بروز سکته قلبی از الگوریتم های دسته بندی داده کاوی استفاده شد.
نتایج
با استفاده از الگوریتم درخت تصمیم C&R مدلی با دقت 94درصد معرفی شده است. بر اساس درخت تصمیم C&R سابقه فشارخون، شاخص BMI، فشارخون سیستولیک و دیاستولیک، چربی خون با چگالی پایین، میزان فعالیت روزانه و سن از مهمترین عوامل موثر بر سکته قلبی در بیماران دیابتی شناسایی شده اند.
نتیجه گیری
میتوان با استفاده از قوانین ایجاد شده و شناسایی ویژگی های تاثیرگذار و کنترل عوامل موثر بر سکته قلبی در بیماران دیابتی، میزان مرگ و میر ناشی از این عارضه را تا حدی کاهش داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1315080 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!