بررسی عوامل موثر بر اختلال رشد کودکان زیر دو سال با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک چند سطحی

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
اختلال رشد به عنوان یکی از مسایل مهم بهداشت و سلامت در جهان به خصوص در کشورهای درحال توسعه از جمله ایران به شمار می رود که به ناتوانی در میزان رشد در طول زمان اشاره دارد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین مهمترین عوامل مرتبط با بروز اختلال رشد کودکان زیر دو سال به کمک مدل رگرسیون چند سطحی است.
مواد و روش ها
در این مطالعه طولی، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای2182 کودک زیر دو سال به صورت تصادفی از بین 8 مرکز بهداشت تهران انتخاب شدند. اختلال رشد به صورت کمبود وزن (حداقل 50 گرم) کودکان در هر بار مراجعه به مراکز بهداشت در مقایسه با مراجعه قبلی تعریف شد. برای تحلیل و شناسایی عوامل اثرگذار، مدل رگرسیون لجستیک سه سطحی برازش داده شد.
نتایج
در تحلیل رگرسیون لجستیک سه سطحی، تب (p = 0.299)، تغذیه با شیر مادر دو ساعت بعد از تولد (p = 0.787) و سن کودک موقع شروع غذای مکمل (p = 0.165) معنادار نبودند، اما دندان درآوردن، ابتلا به اسهال، عفونت های ادراری و تنفسی، قطع شیر مادر و سایر بیماری ها از نظر آماری بر بروز اختلال رشد اثر معنی دار داشتند (p < 0.001). مقدارواریانس در سطح سوم (مراکز بهداشتی)، 0/78 با خطای استاندارد 0/46 برآورد شد. در سطح دوم (کودکان) مقدار برآورد واریانس، 0/54 با خطای استاندارد 0/09 بدست آمد.
نتیجه گیری
از آن جا که یافته های ما شیوع نسبتا بالایی از اختلال رشد را در جامعه مورد مطالعه نشان داد (54/2% از نوزادان، افت رشد را در طول 24 ماه اول زندگی خود تجربه کردند.)، لذا با در نظر گرفتن تاثیر عوامل خطرساز در بروز اختلال رشد در کودکان زیر دو سال مراکز بهداشتی واقع در شرق تهران، به نظر می رسد ارتقاء سطح آگاهی مادران و مراقبت های بهداشتی در کاهش و کنترل این مشکل، موثر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1315089 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!