تاثیر محیط کشت بر فعالیت اسید فسفاتاز و خصوصیات این آنزیم در شکل عفونی پروماسیگوت های انگل لیشمانیا

پیام:
چکیده:
مقدمه
لیشمانیوز جلدی مرطوب ناشی از آلودگی با لیشمانیا ماژور، یکی از شایع ترین بیماری های عفونی پوست در بسیاری از مناطق جهان می باشد. گزارش های موجود، حاکی از آن است که بعضی از خصوصیات پروماستیگوت های لیشمانیا از جمله زمان عفونی شدن پروماستیگوت های کشت داده شده در محیط کشت مصنوعی، تحت تاثیر نوع محیط کشت می باشد. با توجه به ضرورت استفاده از محیط کشت مصنوعی در اکثر مطالعاتی که روی لیشمانیا صورت می گیرد و همچنین نقش اسید فسفاتاز در عفونت زایی پروماستیگوت ها، در این مطالعه تاثیر محیط کشت بر زمان عفونی شدن و خصوصیات آنزیمی اسید فسفاتاز در پروماستیگوت های لیشمانیا ماژور بررسی گردید.
روش ها
این مطالعه یک مطالعه ی مقطعی بود و برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده، انگل (ER/75/IR/MRHO) L.major از موش های Balb/c از قبل آلوده شده به دو محیط کشت NNN (Novy-MacNeal-Nicolle) و 1640RPMI (1640 Roswell Park memorial institute) منتقل و به شکل پروماستیگوت رشد داده شد. سپس با رسم منحنی رشد، پروماستیگوت های مرحله ی ایستا جدا گردید. نمونه های جمع آوری شده از هر یک از محیط کشت ها پس از انجماد، همراه با بافر سدیم استات و 100Triton-X- هموژنیزه شدند و پس از سانتریفیوژ، میزان فعالیت اسید فسفاتازدر مایع رویی به روش کالیمتری اندازه گیری شد.
یافته ها
پروماستیگوت های کشت داده شده در دو محیطNNN و 1640RPMI به ترتیب پس از گذشت 7 و 5 روز از شروع کشت، وارد مرحله ی ایستا شدند. میزان فعالیت اسید فسفاتاز در محیط NNN 08/0 ± 02/1 و در محیط RPMI 01/0 ± 80/1 به دست آمد. همچنین Km (Michaelis–Menten) و Vmax (Maximum velocity) اسید فسفاتاز مرحله ی ایستا در پروماستیگوت های کشت داده شده در محیط NNN به ترتیبμM 11/1 ± 26/105 و μM/min/mg protein 48/1 ± 37/98 و در محیط کشت 1640RPMI به ترتیب μM 14/1 ± 39/106 و μM/min/mg protein 96/0 ± 04/98 بود.
نتیجه گیری
با وجود تفاوت در زمان عفونی شدن پروماستیگوت های کشت داده شده در محیط های NNN و 1640RPMI و همچنین تفاوت های گزارش شده در میزان آگلوتینه شدن پروماستیگوت ها، میزان سنتز آنزیم کیناز و قدرت عفونت زایی پروماستیگوت های کشت داده شده در محیط کشت های متفاوت، به نظر می رسد تفاوت قابل توجهی در خصوصیات آنزیمی اسید فسفاتاز پروماستیگوت های ایستای کشت داده شده در دو محیط کشت وجود ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p1315922 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!