مدل سازی بازیابی موادخوش بو از جریان های دربرگیرنده آن ها با تماس دهنده های غشایی

پیام:
چکیده:
تولید پساب های بودار در صنایع غذایی و تمایل به استفاده از روش های غیر مخرب برای حذف آنهامنجر به پژوهش های بسیار در زمینه ی جداسازی غشایی شده است. در این پژوهش به مدل سازی و شبیه سازی جداسازی غشایی یک محلول با سه جزء خوش بو توسط تماس دهنده غشایی الیاف توخالی پرداخته شده است.
شبیه سازی فرایند با استفاده از نرم افزارهای COMSOL و MATLAB به طور همزمان انجام شد و اثر پارامترهای فرایندی مانند شدت جریان خوراک، حلال و همچنین غلظت ورودی بر نرخ انتقال جرم از میان غشا بررسی شد. تماس دهنده غشایی، سطح تماس مورد نیاز دو سیال را تامین می کند و ترکیب های خوش بو با مکانیسم نفوذ و جابه جایی از یک فاز به فاز دیگر منتقل می شوند. تغییر شدت جریان خوراک تاثیر زیادی روی نرخ انتقال جرم مواد خوش بو از جریان در برگیرنده آن دارد. همچنین افزایش غلظت خوراک نیز اثری همانند افزایش شدت جریان خوراک برروی نرخ انتقال دارد. در این فرایند به دلیل پایین بودن نرخ انتقال جرم، تغییر شدت جریان حلال تاثیر زیادی روی نرخ انتقال جرم ندارد و قابل چشم پوشی است. شبیه سازی انجام شده با داده های تجربی مقایسه شد، که مطابقت خوبی با آن داشت (با افزایش سرعت جریان ها خطا نیز افزایش می یابد و میانگین خطای محاسبه شده در همه سرعت ها 17 % می باشد).
زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1316385 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!