جداسازی و شناسایی آسپرژیلوس فومیگاتوس در نمونه های لاواژ برونکوآلوئولار (BAL) مشکوک به سل به روش Nested-PCR

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
آسپرژیلوس فومیگاتوس عامل بیش از 90% آسپرژیلوزیس مهاجم حاد ریوی است. هدف از مطالعه حاضر شناسایی و ردیابی آسپرژیلوس فومیگاتوس در نمونه های لاواژ برونکوآلوئولار (BAL) مشکوک به سل به روش Nested-PCR است.
مواد و روش کار
در این بررسی، در طی 9 ماه در طول سال های 92-91 تعداد 100 نمونه BAL از بیماران بستری و مراجعه کننده به بیمارستان آموزشی در شمال تهران جمع آوری گردید، آزمایش مستقیم، کشت و PCR بر روی نمونه های مورد مطالعه صورت گرفت، به منظور استخراج DNA از روش دستی فنل –کلروفرم استفاده گردید. جهت انجام Duplex PCR از پرایمرهای اختصاصی جنس آسپرژیلوس و پرایمرهای بتااکتین استفاده شد. به منظور شناسایی گونه آسپرژیلوس فومیگاتوس از یک جفت پرایمر داخلی(روش Nested-PCR) و جهت تایید، تعدادی از محصولات PCR تعیین توالی گردید.
یافته ها
به روش PCR آسپرژیلوس در 12 نمونه(12%) تشخیص داده شد، موارد مثبت در روش مستقیم و کشت به ترتیب 11% و 10% بود. حساسیت و اختصاصیت روش مولکولی PCR در مقایسه با آزمایش مستقیم به ترتیب 100% و 98/8% بود. همچنین حساسیت و اختصاصیت این روش در مقایسه با کشت به ترتیب 100% و 97/7% محاسبه گردید. نتایج تعیین توالی تعدادی از محصولات PCR وجود آسپرژیلوس فومیگاتوس را تایید نمود.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که روش PCR، در مقایسه با روش مستقیم و کشت، حساسیت بالاتری در شناسایی و ردیابی آسپرژیلوس دارا می باشد، همچنین در نمونه های BAL مشکوک به سل می توان آسپرژیلوس ها و به ویژه آسپرژیلوس فومیگاتوس را مدنظر قرار داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1316586 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!