فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره هیدرومتانولی گیاه کارده (Biarum carduchrum) در شرایط آزمایشگاهی و تاثیرآن بر لیپیدهای سرم موش های صحرایی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
عصاره های گیاهی به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی و کاهش دهنده چربی خون بسیار مورد توجه هستند. در این مطالعه، اثرات عصاره آبی متانولی گیاه کارده (Biarum carduchrum) در شرایط آزمایشگاهی و مدل حیوانی بررسی شد.
مواد و روش ها
این پژوهش در دو مرحله انجام شد. ابتدا فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره کارده از طریق سه آزمون: مهار رادیکال آزاد 2و2-دی فنیل-1-پیکریل هیدرازیل((DPPH)، گیرندگی فلزات و قدرت احیاء کنندکی تعیین و با اسید اسکوربیک، آلفا توکوفرول، BHT و EDTA مقایسه شد. سپس پژوهش به مدت 21 روز با پنج گروه شش تایی موش صحرایی ادامه یافت. گروه اول و دوم موش های صحرایی به ترتیب از رژیم غذایی معمولی (کنترل) و رژیم غذایی پرچرب استفاده کردند. سه گروه دیگر موش ها که رژیم غذایی پرچرب مصرف کرده بودند، روزانه در یک نوبت از طریق دهان 200، 400 و یا 600 میلی گرم عصاره به ازای هر کیلوگرم وزن بدن دریافت نمودند. قبل از بررسی و در پایان هر هفته میزان تری گلیسرید (TG)، کلسترول کل (TC)، LDL-C و HDL-C سرم و همچنین وزن موش ها تعیین شد.
یافته ها
فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره متناسب با غلظت افزایش یافت. عصاره کارده در مهار DPPH و قدرت احیاء کنندگی به ترتیب بهتر از BHT و آلفا توکوفرول بود (05/0 ≥ p). همچنین عصاره گیاه باعث کاهش معنی دارTC، TG و LDL-C (p به ترتیب صفر، 012/ و 045/0) و افزایش معنی دار HDL-C سرم گردید (006/0=p).
نتیجه گیری
عصاره کارده در مقایسه با BHT و آلفا توکوفرول، خاصیت آنتی اکسیدانی نسبتا خوبی دارد و سطح چربی های افزایش یافته سرم ناشی از رژیم غذایی پرچرب را اصلاح می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1318599 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!