ارزیابی روش نمونه برداری وجود یا عدم وجود برای تخمین تراکم جمعیت لاروها و دالان های لاروی Liriomyza sativae Blanchard روی خیار گلخانه ای در جیرفت

نویسنده:
پیام:
چکیده:
به منظور ارزیابی روش نمونه برداری وجود یا عدم وجود (Presence–absence) در تخمین تراکم جمعیت لاروها و دالان های لاروی مگس مینوز برگ سبزی (Diptera: Agromyzidae) Liriomyza sativae Blanchard روی برگ های خیار گلخانه ای، طی دو فصل زراعی 89-1388و 90-1389، از یک گلخانه تحقیقاتی در شهرستان جیرفت نمونه برداری هفتگی به عمل آمد. در ابتدا، با استفاده از شاخص تیلور، پراکنش فضایی لاروها و دالان های لاروی این حشره به طور جداگانه برآورد شد. براساس مقادیر ضریب تبیین و F، مدل تیلور برای برآورد پراکنش فضایی مگس مینوز مناسب بود و مقدار ضریب b برای لاروها از 174/1 تا 317/1 و برای دالان-های لاروی از 181/1 تا 219/1 نوسان داشت. از ضرایب شاخص تیلور برای بررسی روش نمونه گیری وجود یا عدم وجود، در مدل ویلسون و روم استفاده شد. نتایج آزمون 2χ نشان داد که بین فراوانی مورد انتظار و مشاهده شده برگ های آلوده در هر بار نمونه-برداری، تفاوت معنی داری وجود ندارد. لذا، با استفاده از نسبت برگ های آلوده می توان میانگین تراکم جمعیت لاروها و دالان های لاروی آفت را با دقت مناسبی تخمین زد و بدین ترتیب مقدار زیادی در وقت و هزینه صرفه جویی کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1319395 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!