تخمین عمق در دریا با استفاده از آنومالی جاذبی حاصل از ارتفاع سنجی ماهواره ای به روش کالوکیشن کمترین مربعات (مطالعه موردی:دریای عمان)

پیام:
چکیده:

زمینه های کاربردی فراوان نقشه های عمق یابی از دیرباز تا کنون توجه بسیاری از دانشمندان را به روش هایی برای محاسبه آن به خود معطوف نموده است. روش های عمق سنجی با کشتی با وجود حصول به دقت بالا بسیار پر هزینه و زمان بر و در مناطق عمیق حتی غیر عملی میباشد.از اینرو استفاده از روش هایی که باتیمتری را به صورت غیر مستقیم اندازه گیری میکنند پیشنهاد میشود. ارتفاع سنجی ماهواره ای بیش از 30 سال است که نواسانات سطح دریاها را اندازه گیری میکند، ماموریت های ماهوراه ای جدید همچون Cryo_sat در چند سال اخیر بر صحت و تراکم داده های حاصل از ارتفاع سنجی افزوده است.در ژئودزی میتوان این نوسانات سطح دریا را به اطلاعات ثقلی از قبیل گرانی،ارتفاع ژئوئید،مولفه های انحراف قائم و... تبدیل نمود؛از طرفی میدان ثقل زمین تابعی از عوامل و منابع درونی آن میباشد،یکی از منابع مهم تولید آنامولی های گرانی در دریا،مرز جدایش آب با پوسته یا همان توپوگرافی بستر میباشد؛این مرز جدایش را میتون از طریق معکوس رابطه پارکر در حوزه فرکانس بر حسب داده های گرانی بیان نمود؛به نوعی باحل یک مساله معکوس مواجه هستیم؛از طرفی از روش کالوکیشن کمترین مربعات میتوان به عنوان یک مدل ریاضی کارا برای حل مسائل معکوس استفاده نمود. در این مقاله ما با استفاده از داده های گرانی 30 ساله حاصل از ارتفاع سنجی ماهواره ای، توپوگرافی بستر را در محدوده ای از دریای عمان از طریق کالوکیشن کمترین مربعات تخمین زده ایم. برای مقایسه نتایج از نقاط عمق سنجی حاصل از کشتی هاو مدل باتیمتری ETOPO1 استفاده شده است، انحراف معیار اختلافات نقاط عمق سنجی حاصل از کشتی ها با مدل ETOPO1 121.40 متر می باشد در حالی که همین مقدار برای باتیمتری محاسبه شده 117.87 متر می باشد و این امر نشان دهنده دقت بهتر مدل محاسبه شده در این تحقیق در مقایسه با مدل ETOPO1 می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1320553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!