تاثیر Thermal aging و Mechanical aging براستحکام خمشی دو نوع زیرکونیای zirconzahn و mamut Print

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
علیرغم استحکام بالای ترمیم های زیرکونیایی، فرآیند aging در درون دهان و بارگذاری های دوره ای به واسطه نیروهای ناشی از جویدن می تواند باعث انتقال فاز تتراگونال به مونوکلینیک شده، استحکام آنها را کاهش دهد؛ البته در مطالعات انجام شده نتایج متناقضی در این باره گزارش شده است. تحقیق حاضر با هدف مقایسه استحکام خمشی نمونه های زیرکونیایی(Zirconzahn (ZirkonZahn،Cercon، Ceramill و (Mamut (Dubai Medical Equipment و بررسی اثر فرآیند Thermal aging و Mechanical aging بر استحکام آنها انجام شد.
مواد و روش ها
در این تحقیق آزمایشگاهی، 40 نمونه بار شکل با ابعاد 2×5×20 میلی متر از بلوک های زیرکونیایی Zirconzahn و Mamut تهیه و سطوح آنها پالیش گردید. در گروه های aging، نمونه ها 12000 سیکل تحت ترموسایکل (20 ثانیه در هر یک از دماهای 55 و5 درجه سانتی گراد و 20 ثانیه زمان استراحت) قرار گرفتند. سپس در دستگاه (chewing simulator (40000 سیکل با نیروی 200 نیوتن تحت استرس های مکانیکی قرار داده شدند. با استفاده از دستگاه Universal Testing Machine و با سرعت 0/5 میلی متر بر دقیقه، استحکام خمشی سه نقطه ای (three point flexural strength) نمونه ها برحسب مگاپاسکال تعیین شد. مقادیر استحکام بدست آمده، با استفاده از آزمون آنالیز واریانس دوطرفه مورد آنالیز آماری قرار گرفتند.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار استحکام خمشی سه نقطه ای نمونه های Zirconzahn و Mamut بدون aging به ترتیب برابر 205/95 ± 809/57 و158/72± 708/53 مگاپاسگال بود. در مورد نمونه های Zirconzahn و Mamut قرار گرفته تحت aging، اسنحکام خمشی به ترتیب برابر 158/96 ± 810/53 و 217/49± 839/06 مگاپاسکال بود. هیچ یک از متغیرهای نوع زیرکونیا (Zirconzahn یا 0/54=Mamut)(p) و قرار گرفتن یا نگرفتن در معرض فرآیند(0/27= aging (p اثر معنی داری در تغییر استحکام خمشی سه نقطه ای نمونه ها نداشتند.
نتیجه گیری
در شرایط این پژوهش و با وجود محدودیت های آن، قرار گرفتن در فرآیند aging هیچ گونه اثرات مخربی در کاهش مقادیر استحکام خمشی سه نقطه ای نمونه های Zirconzahn و Mamut نداشت. بنابراین، بنظر می رسد کاربرد آنها از موفقیت کافی در شرایط بالینی برخوردار باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
69 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1322762 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!