شیوع دیابت بارداری در ایران: مرور سیستماتیک

پیام:
چکیده:
مقدمه
دیابت بارداری یک مشکل بهداشتی در حال افزایش در سراسر دنیا و یکی از شایع ترین عوارض حاملگی می باشد که آثار متعددی بر مادر و جنین می گذارد. با توجه به این که اطلاعات زیادی در مورد شیوع دیابت بارداری در کشور در دسترس نبود و تفاوت های زیادی در نتایج مطالعات انجام شده مشاهده شد، مطالعه ی حاضر به صورت نظام مند و به منظور بررسی شیوع دیابت بارداری در ایران انجام گرفت.
روش ها
مطالعه ی حاضر یک مطالعه ی مرور سیستماتیک در مورد شیوع دیابت بارداری در ایران می باشد. با جستجو در بانک های اطلاعاتی PubMed، Google scholar، Medlib، Magiran و SID (پایگاه جهاد دانشگاهی) و پس از تکمیل جستجو و ارزیابی مقالات با استفاده از چک لیست، تعداد 20 پژوهش که در سال های 91-1370 در ایران انجام شده بود، وارد مطالعه گردید.
یافته ها
به طور کلی در مطالعه ی حاضر شیوع دیابت بارداری 88/5 درصد در کشور برآورد گردید. میزان شیوع دیابت بارداری در بین مطالعات مختلف از 6/18-3/1 درصد متغیر بود. کمترین میزان شیوع دیابت بارداری در اردبیل 3/1 درصد و بیشترین میزان دیابت بارداری در کرج 6/18 درصد مشاهده شد.
نتیجه گیری
شیوع دیابت بارداری در کشور رو به افزایش است و بررسی دیابت بارداری در تمام استان های کشور با روش غربالگری و تشخیصی یکسان به منظور برآورد صحیح از شیوع دیابت بارداری در کشور و همچنین در اختیار قرار دادن اطلاعات دقیق تر جهت برنامه ریزی سیاست گذاران سلامت امری ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p1324535 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!