تحلیل عاملی اخلاق حاظت چوب درودگران

پیام:
چکیده:
زمینه
برخورداری انسان از اخلاق حفاظتی نقش مهمی در چگونگی رفتار وی با محیط زیست طبیعی و اجزای غیر انسانی آن از جمله؛ چوب دارد. این درحالی است که، در تلاش های حفاظت از منابع طبیعی این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف تحلیل اخلاق حفاظت چوب درودگران در واحدهای درودگری شهرستان گرگان در استان گلستان به اجرا در آمد.
روش
روش پژوهش توصیفی و ازنوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل140 نفر از مدیران واحدهای درودگری در سطح شهر گرگان بوده اند که 106 نفر از آنان با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و اعمال روش نمونه گیری تصادفی منظم به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده اند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمع آوری و به منظور شناسایی و تحلیل اخلاق حفاظت چوب درودگران از تحلیل عاملی مبتنی بر راهبرد اکتشافی (با استفاده از نرم افزار SPSS) استفاده شده است.
یافته ها
نتایج حاصل نشان داد: بیشتر درودگران واجد نگرش به نسبت مساعدی در مورد حفاظت چوب هستند. تحلیل عاملی اخلاق حفاظت چوب درودگران به استخراج هشت عامل پایداری، صیانت، حفاظت، توسعه پایدار، قانون، سیاستگذاری، ارزشگذاری ضایعات و نیکداری منجر شده است که در مجموع توانسته اند 67/676 درصد واریانس کل را تبیین نمایند.
نتیجه گیری
وجود نگرش به نسبت مساعد، در مورد حفاظت چوب، نزد درودگران بیانگر وجود آمادگی فکری و ذهنی آنان برای همکاری در زمینه حفاظت چوب و رعایت موازین اخلاقی استفاده از ضایعات آن است. آموزش درودگران در زمینه استفاده صحیح از چوب و ضایعات آن و توجه به طرح موضوع های اخلاقی در کنار مباحث فنی در محتوای برنامه های آموزشی آنان با هدف ایجاد شرایطی که درودگران بیشتر از جنبه های اخلاقی ملزم به حفاظت و استفاده از چوب و ضایعات آن گردند از جمله پیشنهادهای این مطالعه است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1324996 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!