اخلاق در رسانه، چالش های اساسی و توصیه ملی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
زمینه
رسان ها، به عنوان یک نهاد اجتماعی و مدنی، همواره از عوامل و متغیرهای مهم در بحث نظارت برمحیط و حراست از آن بوده اند. این پژوهش، با هدف بررسی موانع و چالش های پیشروی رسانه، بر اساس ابعاد و شاخص های رسانه در نظام ملی درستکاری جمهوری اسلامی ایران، به عنوان رویکرد جامع و نوین مبارزه با فساد انجام گرفته است.
روش
پژوهش حاضر، در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحقیق پدیدارشناسی صورت گرفته است. جامعه پژوهش متشکل از مدیران مسئول و سردبیران ارشد رسانه ها، مدیران و کارشناسان سازمان بازرسی و متخصصان و صاحب نظران حوزه حقوق رسانه ها و مطبوعات در کشور بودند که از میان آنها 15 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه های نیمه ساختار یافته و گفتگوهای غیررسمی با شرکت کنندگان در تحقیق بوده است. داده های حاصل از آنها با استفاده از روش تحلیل محتوا (تحلیل کیفی داده ها)، تحلیل و مقوله بندی شده اند.
یافته ها
چالش های اساسی اخلاق رسانه ای در ایران را می توان به طور خلاصه به صورت زیر بر شمرد: دولتی بودن رسانه ها، نامشخص بودن حدود عمل رسانه ها و خطوط قرمز، ابهام در قوانینی مربوط به حقوق رسانه ها، هزینه بر بودن فعالیت ها، عدم دسترسی آزادنه به اطلاعات، تعامل نادرست سازمان ها با رسانه ها، فقدان تخصص و اشراف علمی خبرنگاران.
نتیجه گیری
یافته های پژوهش نشان می دهد که؛ موانع فراروی رسانه ها در ایران در قالب موانع چهارگانه (قانونی، سیاسی، اقتصادی و سازمانی) قابل طرح است. از نظر مصاحبه شونده ها موانع سیاسی تاثیر قابل توجهی در شکل گیری سایر موانع دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
97
لینک کوتاه:
magiran.com/p1325008 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!