بررسی اثر فاکتورهای موثر بر کاهش بار میکروبی آب با استفاده از فناوری گندزدایی با نور خورشید

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
امروزه استفاده از روش های کم هزینه و در دسترس عموم، جهت تصفیه حداقلی آب های سطحی به منظور شرب در شرایط عدم دسترسی به آب تصفیه شده و در مواقع اضطراری موردتوجه سازمان های بهداشتی و جهانی واقع شده است. فناوری SODIS به معنی استفاده از نور خورشید جهت گندزدایی آب، یکی از مهم ترین این فناوری هاست. در این مطالعه به بررسی تاثیر طیف UV-A نور خورشید در گندزدایی آب های سطحی در شرایط آب و هوایی شهر ارومیه پرداخته شده است.
مواد و روش ها
در یک مطالعه تجربی – مقطعی در طی ماه های خرداد و تیر 1392 از یک منبع آب سطحی در طی 9 روز، نمونه برداری انجام شده است. نمونه ها پس از انتقال به آزمایشگاه و بررسی پارامترهای بار اولیه میکروبی، کدورت،pH و دمای آب، در 2 نوع ظرف شفاف PET و شیشه ای به مدت 6 ساعت از 9 صبح تا 15 در معرض نور خورشید قرار گرفته اند و در 2 بازه زمانی 3 ساعته آزمایش های فوق بر روی نمونه های در معرض تکرار گردیده است. مقدار شدت اشعه ماوراءبنفش نور خروشید در طیف UV-A توسط دستگاه هر یک ساعت اندازه گیری شده و میانگین شدت به دست آمده است. سپس با استفاده از تحلیل آماری ارتباط بین کاهش بار میکروبی با زمان تماس، دمای آب، کدورت، بار اولیه میکروبی آب خام و pH و نوع ظرف موردبررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد میزان کاهش بار میکروبی نمونه ها پس از 3 و 6 ساعت زمان تماس درصورتی که کدورت آب کمتر از NTU 20 باشد، به ترتیب برابر log10 32/0 و log10 32/1 بوده است. همچنین با افزایش شدت اشعه UV-A راندمان گندزدایی افزایش یافته و بار اولیه میکروبی نمونه ها تاثیر چندانی در کارایی گندزدایی آب نداشته است. همچنین نتایج مطالعه نشان داد که ارتباط مستقیمی بین دمای آب و دمای محیط با کاهش بار میکروبی نمونه ها وجود داشت.
بحث و نتیجه گیری
فناوری SODIS می تواند به عنوان یکی از روش های گندزدایی آب در شرایط اضطراری محسوب شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
522 تا 531
لینک کوتاه:
magiran.com/p1325038 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!