بررسی اثربخشی یک دوره ماساژ و تمرینات کششی PNF بر درد و عملکرد بیماران مبتلا به شانه منجمد

نویسنده:
پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با وجود این که علت شناسی عارضه شانه منجمد ناشناخته است، محققان زیادی پیشنهاد کرده اند که اختلال حرکات شانه، ناشی از چسبندگی کپسول و سفتی بافت نرم شانه است​​.هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثربخشی یک دوره ماساژ و تمرینات کششی PNF بر درد، عملکرد و دامنه حرکتی مفصل شانهی بیماران مبتلا به شانه منجمد بود.
مواد و روش ها
آزمودنی های این تحقیق 24 بیمار مبتلا به عارضه شانه منجمد (FSS) با میانگین سنی 59/24 سال بودند که در دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. سپس بیماران گروه کنترل، برنامه درمانی فیزیوتراپی و گروه تجربی علاوه بر برنامه فیزیوتراپی، یک برنامه ی ماساژ درمانی و تمرینات کششی PNF مفصل شانه را نیز دریافت کردند. برای بررسی اثربخشی برنامه درمانی منتخب (ماساژ درمانی و تمرینات کششی PNF) درد، ناتوانی، دامنه ی حرکتی و عملکرد شانه به ترتیب به وسیله ی شاخص ناتوانی و درد شانه، گونیامتر و پرسشنامه سطح عملکرد شانه، قبل و بعد از شش هفته درمان ارزیابی شد.
یافته ها
با وجود این که کاهش درد و ناتوانی برای گروه درمان منتخب، بیش تر از گروه فیزیوتراپی بود، اما یافته های تحقیق تفاوت معنی داری را بین دو گروه نشان نداد. در مورد میزان دامنه ی حرکتی مفصل شانه نیز بعد از درمان، تنها در مورد چرخش خارجی مفصل شانه بین دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده شده است (0/05>P). از لحاظ عملکردی نیز بین امتیاز عملکرد بیماران گروه درمان منتخب با گروه فیزیوتراپی تفاوت معنی داری مشاهده شده است (0/05>P).
بحث و نتیجه گیری
با توجه به یافته های تحقیق می توان نتیجه گیری نمود که با افزودن دو برنامه ماساژ و تمرینات کششی PNF به برنامه ی فیزیوتراپی می توان نتایج بهتری را در درمان عارضه ی شانه منجمد در مورد دامنه ی حرکتی و عملکرد بیماران کسب نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1328486 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!