بررسی سطح دانش، نگرش و شیوه های تغذیه ای دانشجویان دانشگاه های پیام نور استان گلستان

پیام:
چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی سطح دانش، نگرش و شیوه های تغذیه ای دانشجویان دانشگاه های پیام نور استان گلستان بود. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان پسر و دختر دانشگاه های پیام نور استان گلستان تشکیل می دادند. پس از ترجمه پرسش نامه استاندارد (پارمنتر و واردل 1999) و تعدیل برخی از سوال ها با نظرخواهی از متخصصین روائی صوری، و پایایی آن با استفاده ازآلفای کرونباخ (دانش 0/78 و برای نگرش 0/74) به دست آمد. سپس بر اساس جدول اودینسکی 415 پرسش نامه بین دانشجویان توزیع و جمع آوری گردید. برای تحلیل داده ها، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شد (P<0.05). نتایج تحقیق نشان داد، سطح دانش، دانشجویان رشته تربیت بدنی بالاترین و مدیریت بازرگانی، پایین ترین رتبه را دارد. آزمون آنالیز واریانس یک طرفه مشخص کرد که تفاوت معنا داری در سطح دانش بین رشته های تحصیلی وجود ندارد. هم چنین تفاوت معنا داری بین سطح دانش آزمودنی های مرد و زن مشاهده نشد. میزان سطح نگرش مدیریت بازرگانی و تربیت بدنی بالاترین و علوم تربیتی پایین ترین رتبه را داشت. تفاوت معنا داری در سطح نگرش تغذیه ای بین رشته ها وجود ندارد. علاوه بر این نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معنا داری بین دانش و نگرش؛ و نگرش و شیوه تغذیه ای دانشجویان پسر و دختر وجود دارد.
اگر بتوان بالا بودن سطح دانش دانشجویان رشته تربیت بدنی نسبت به سایر رشته ها را به گذراندن واحد های مربوط به تغذیه نسبت داد، برگزاری کارگاه های آموزشی و یا برنامه های آموزشی تغذیه ای در دانشگاه و حتی ارائه دروس مربوط به تغذیه برای دانشجویان می تواند روشی برای ارتقای دانش این افراد باشد و بر نگرش و رفتارهای تغذیه ای آن ها تاثیر مثبت داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1328638 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!