مهارت های تفکر انتقادی و ارتباط آن با راهبردهای مقابله با استرس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مهارت های تفکر انتقادی جزء مهارت هایی است که توسط یونسکو برای انسان قرن 21 تعیین شده است. استرس نیز یکی از عوامل مهم در موفقیت می باشد که فشار بیش از حد آن می تواند میزان یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجو را کاهش دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی مهارت های تفکر انتقادی و ارتباط آن با راهبردهای مقابله با استرس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شد.
روش کار
در این پژوهش مقطعی- تحلیلی، 100 دانشجوی علوم پزشکی با روش طبقه ای انتخاب شدند. اطلاعات جمع آوری شده به وسیله چک لیست اطلاعات دموگرافیک، پرسش نامه تفکر Watson-Glaser و پرسش نامه راهبردهای مقابله ای Lazarus و Folkman با کمک نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
میانگین نمره کلی مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان برابر با 37.32 ± 5.71 (رده ضعیف) و میانگین نمره راهبردهای مقابله با استرس برابر با 90.95 ± 18.8 به دست آمد و همبستگی معنی داری بین این دو نمره مشاهده نشد. همبستگی ضعیف معنی داری بین مولفه های دوری گزینی با استنباط و مسوولیت پذیری با استدلال وجود داشت (0/05 > P).
نتیجه گیری
میانگین نمره تفکر انتقادی دانشجویان شرکت کننده در مقایسه با مطالعات داخلی تفاوت چندانی نداشت، اما در مقایسه با مطالعات خارجی نامطلوب بود که این موضوع توجه و ضرورت پرورش تفکر انتقادی در نظام آموزشی کشور را مطرح می سازد. غیر معنی دار بودن ارتباط بین تفکر انتقادی و راهبردهای مقابله با استرس نیز می تواند ناشی از نوع پرسش نامه استفاده شده و برآورد نادرست دانشجویان از توانایی تفکر انتقادی و مهارت های مقابله با استرس آن ها باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
387 تا 393
لینک کوتاه:
magiran.com/p1330409 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!