اثر غلظت های مختلف نیکل در محیط کشت بر رشد گیاه، انباشتگی نیکل و فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان در برخی گونه های Pistacia

پیام:
چکیده:
خاک های سرپنتین دارای غلظت های زیاد و سمی فلزات سنگین نظیر نیکل، کروم و کبالت می باشند. گروهی از گیاهان، مانند گونه Pistacia atlantica، با کسب سازش های خاص قادرند در این خاک ها رشد کنند. در تحقیق حاضر، رشد، انباشتگی نیکل و فعالیت برخی آنزیم های آنتی اکسیدان در گونه های سرپنتین P. atlantica و غیرسرپنتین P. vera و P. khinjuk، در پاسخ به افزایش غلظت نیکل در محیط کشت بررسی گردید. نتایج مربوط به تاثیر افزایش غلظت نیکل بر وزن خشک گیاهان، نشان دهنده تحمل بیشتر گونه سرپنتین P. atlantica در مقایسه با گونه های غیر سرپنتین P.vera و P. khinjuk بود. گونه های سرپنتین و غیرسرپنتین Pistacia، با توجه به غلظت بیشتر نیکل در بخش های هوایی نسبت به ریشه ای جزء گیاهان سد کننده محسوب می شوند که با تجمع نیکل در ریشه ها، از انتقال آن به بخش هوایی تا حدودی جلوگیری می کنند. در این تحقیق، فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان کاتالاز و آسکوربات پراکسیداز در بخش های هوایی و ریشه ای گونه های سرپنتین و غیرسرپنتین Pistacia با افزایش غلظت نیکل در محیط افزایش یافت. فعالیت این آنزیم ها، احتمالا به منظور حفظ سامانه فتوسنتزی در برابر تنش اکسیداتیو حاصل از غلظت های زیاد نیکل، در بخش های هوایی به مراتب بیشتر از بخش های ریشه ای بود. افزایش فعالیت آنزیم آسکوربات پراکسیداز در بخش های هوایی گونه سرپنتینP. atlantica در پاسخ به افزایش غلظت نیکل محیط، به طور متمایز بیش از گونه های غیرسرپنتین بود. بنابراین فعالیت این آنزیم ممکن است به عنوان یکی از عوامل موثر در افزایش تحمل گونه سرپنتین، در مقایسه با گونه های غیر سرپنتین، نسبت به افزایش غلظت نیکل محیط باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1330946 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!