ارزیابی ریسک های ایمنی موثر بر سلامت افراد در پروژه های بلند مرتبه سازی با رویکرد فازی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه به دلیل افزایش جمعیت شهرها و کمبود زمین، بلند مرتبه سازی روز به روز در حال افزایش است. ریسک های موجود در این نوع پروژه ها بیش از ساخت و ساز معمول می باشد و از طرفی صنعت ساخت و ساز متکی به نیروی انسانی می باشد، بنابراین توجه به ایمنی و سلامت افراد مشغول در پروژه ها امری مهم و ضروری است.هدف از این تحقیق شناسایی، ارزیابی و رتبه بندی ریسک های ایمنی می باشد که در در پروژه های بلند مرتبه بر سلامت افراد مشغول در پروژه اثر منفی می گذارند.
روش و بررسی
ریسک های ایمنی از طریق مصاحبه با افراد با سابقه در زمینه بلند مرتبه سازی و چکلیست های ایمنی شناسایی و در مرحله بعد با استفاده از نظر 35 متخصص ارزیابی شدند. برای کمی سازی با توجه به ماهیت مبهم ریسک ها و وجود عدم قطعیت از محاسبات اعداد ذوزنقه ای فازی استفاده شد.در نهایت پس از ارزیابی ریسک ها و وزن دهی، درجه بحرانی بودن هر ریسک محاسبه شد و ریسک ها برای پاسخ رتبه بندی شدند.
یافته ها
پس از ارزیابی ها،ریسک سقوط افراد از ارتفاع با فاکتور ریسک 89% و درجه % 96 بحرانی به عنوان بحرانی ترین ریسک شناخته شد.با مقایسه نتایج ریسک های گروه کار در ارتفاع،داربست، تخریب و گودبرداری وبرق گرفتگی به عنوان بحرانی ترین گروه های ریسک ها بدست آمد.
نتیجه گیری
با توجه به فاکتورهای ریسک بدست آمده، در پروژه های بلند مرتبه، ریسک های ایمنی بسیار مهم هستند و این ریسک ها بر روی سلامت افراد بصورت کوتاه مدت دراز مدت اثرات جبران ناپذیری می گذارند.همچنین این ریسک ها با توجه به اثراتشان، بصورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی زمان و کیفیت و هزینه پروژه تاثیر می گذارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
82 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p1330955 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!