بررسی عملکرد HSE پیمانکاران مبتنی برشاخص های کلیدی در صنایع پتروشیمی: (یک مطالعه موردی)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به روند رو به رشد فعالیت شرکت های مختلف پیمانکار در صنایع پتروشیمی و نقش مهم عملکرد HSE در بهبود مستمر ضرورت وجود ابزاری برای ارزیابی عملکرد پیمانکاران احساس می گردد. هدف از این تحقیق مطالعه و بررسی عملکرد HSE پیمانکاران شاغل در یکی از شرکت های صنایع پتروشیمی بر اساس شاخص های کلیدی می باشد.
روش بررسی
در این پژوهش نوع مطالعه توصیفی- کاربردی به روش مقطعی و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه و چک لیست بودند. نمونه پژوهش14 شرکت پیمانکار شاغل در شرکت پتروشیمی بوده است. عنصر هفتگانه سیستم مدیریت HSE به عنوان شاخص های کلیدی تعیین و معیار های ارزیابی مربوطه براساس قوانین و الزامات پیمانکاران درصنایع پتروشیمی و همچنین مطالعات محققین تدوین شد. میانگین درصد سوالات معیار به عنوان درصد آن شاخص (درصد شاخص کمتر از 50% نامطلوب، 50-75% قابل قبول، 75-90% خوب،90- 100% مطلوب) در نظر گرفته شد. از روش های غیر پارامتری برای تجزیه و تحلیل یافته ها استفاده شده است. در تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی شامل میانگین و درصد و در آمار تحلیلی از آزمون همبستگی و کروسکال والیس استفاده گردید.
یافته ها
یافته های توصیفی داده ها نشان داد که همه معیارهای مورد سوال مرتبط با هفت شاخص عملکرد مدیریت HSE در بیش از 70% موارد از سوی شرکت های پیمانکار اجرا می شوند. همچنین وضعیت عملکرد مدیریت HSE در حدود 90% از شرکت های پیمانکار در همه ی ابعاد هفتگانه قابل قبول، خوب و مطلوب بوده است. نتایج آزمون تست کروسکال والیس نشان داد که بین عملکرد شرکت ها در شاخص های مختلف (p=0.437) و همچنین بین عملکرد شرکت های مختلف در مجموع شاخص های تعیین شده تفاوت آماری معنا داری وجود نداشت (p =0.423، p=1). نتایج آزمون همبستگی بین نمره معیارهای مربوط به شاخص تعهد و رهبری نشان داد که بین میانگین نمره معیارهای این شاخص در شرکت پتروشیمی و شرکت های پیمانکار همبستگی معنی داری وجود داشت (1/000= r و 0/01= p)
نتیجه گیری
بر اساس شاخص های تعیین شده، عملکرد مدیریت HSE در اکثر شرکت های پیمانکار در وضعیت مطلوب و در تعداد محدود از شرکت ها خوب و قابل قبول بود. این وضعیت نسبتا مطلوب می تواند ناشی از استقرار مدیریت HSE در شرکت پتروشیمی و همچنین میزان تعهد پیمانکاران در رعایت الزامات HSE شرکت کارفرما باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1330957 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!