بررسی تغییرات افت شنوایی در یک صنعت نیشکر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مواجهه بیش از اندازه با صدا یک خطر جدی برای سلامت شنوایی کارگران صنعتی مطرح است. در این مطالعه اختلالات افت شنوایی در یک صنعت نیشکر در استان خوزستان بررسی می شود.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی– تحلیلی، وضعیت شنوایی 265 نفر از کارکنان، شامل کارگران بخش های مختلف و کارکنان بخش اداری، از نظر میزان کاهش شنوایی گوش چپ، راست و هر دو گوش در فرکانس های اکتاوی (500- 6000 هرتز) مورد بررسی قرار گرفت، در این پژوهش علاوه بر فاکتورهای تاثیر گذار در بروز افت شنوایی مانند سابقه کار، سن، توجه ویژه ای به میزان تراز صدا در بروز افت شنوایی شده است و نتایج حاصله با استاندارد های مختلف در این رابطه مقایسه شد.
یافته ها
رانندگان ماشین آلات کشاورزی و اپراتورهای ماشین آلات صنعتی که به ترتیب با صدای 90 و 85 دسی بل در تماس هستند بالاترین میزان افت شنوایی را دارند. بالاترین میزان افت شنوایی برابر با 7/4 ±24/0 می باشد، که در تماس با صدای 95 دسی بل بوده است. با افزایش یک واحد در میزان صدای محیط وقتی دیگر متغیرها ثابتند متوسط افت شنوایی به اندازه 0/46 افزایش می یابد. میانگین آستانه شنوایی در فرکانس های 6000 و 4000 بیشتر از سایر فرکانس ها بود
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این تحقیق، در تایید استانداردهای مربوطه و مخصوصا ISO 1999 می باشد. شروع افت شنوایی در فرکانس 4000 هرتز می باشد. متغیر صدا در این مدل بیشترین تاثیر و سابقه کار تاثیر معناداری از نظر آماری ندارد. کلمات کلیدی صدا- افت شنوایی- صنعت نیشکر- فرکانس- استانداردهای افت شنوایی
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1330960 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!