بررسی شاخص های کمی و کیفی خروج اضطراری در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی شیراز

پیام:
چکیده:
مینه و
هدف
یکی از اقدامات لازم و ضروری جهت حفظ جان کارکنان در شرایط اضطراری (همچون آتش سوزی، سیل، زلزله، نشت مواد شیمیایی و...) تخلیه افراد است که لازمه آن پیش بینی تعداد کافی و باکیفیت خروجی های اضطراری به منظور خروج به موقع و ایمن افراد از ساختمان ها و انتقال آنان به مکان های امن می باشد. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت راه های خروج اضطراری 5 بیمارستان در شیراز انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی میزان انطباق شاخصهای کمی شامل بار تصرف، تعداد و عرض راه های خروج اضطراری با استفاده از داده های میدانی محاسبه شدند. برای شاخصهای مربوط به برنامه واکنش اضطراری و نیز شاخصهای کیفی شامل مشخصات کلی، علامتگذاری و روشنایی راه های خروج از یک پرسشنامه ساختار یافته برگرفته از الزامات ملی موجود در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت. درصد انطباق برای هر شاخص محاسبه و مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میزان تحقق الزامات مربوط به شاخصهای کمی و کیفی خروج اضطراری در بیمارستانهای مورد بررسی به ترتیب 37.5±29.1 و 20.8±16.8 درصد بود. میانگین میزان تحقق معیارهای برنامه واکنش اضطراری نیز 46.6±27.4 درصد محاسبه شد. از مجموع 5 بیمارستان مورد بررسی، فقط دو بیمارستان دارای راه خروج اضطراری بودند.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد، شاخصهای کمی و کیفی و نیز معیارهای مربوط به برنامه واکنش اضطراری در بیمارستانهای مورد بررسی از وضعیت نامطلوبی برخوردار است و به ویژه در مورد تعداد راه های خروج نیاز به اصلاح دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1330965 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!