بررسی نگرش دانشجویان کارورز پرستاری درباره اتانازی در سال 1392

پیام:
چکیده:
مقدمه
نگرش دانشجویان پرستاری درباره اتانازی ممکن است عملکرد آینده گان را تحت تاثیر خود قرار دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش دانشجویان کارورز پرستاری درباره اتانازی انجام گرفت.
روش کار
این پژوهش، تحقیقی توصیفی- تحلیلی است که بر روی 80 دانشجوی کارورز پرستاری مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در سال 1392 صورت گرفته است. داده های مربوط به نگرش آنان با استفاده از مقیاس نگرش به اتانازی (EAS) جمع آوری گردید. این مقیاس 20 گویه ای در چهار دامنه «ملاحظات اخلاقی، ملاحظات عملی، ارج نهادن به زندگی و باورهای طبیعت گرایانه» دسته بندی شده است. داده ها در نرم افزار آماری(15) spss با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آزمون های آماری مجذور کا (k)، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی (t) مستقل و آزمون آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
پژوهش حاضر نشان داد که نمره نگرش به اتانازی در دانشجویان مورد بررسی 0/54±2/92 (از محدوده نمره 5-1) بود و در مجموع 47/5 درصد (38 نفر) از آنها نسبت به اتانازی نگرش منفی، 3/8 درصد (3 نفر) نگرش خنثی و 48/8 درصد (39 نفر) نگرش مثبت داشتند. همچنین در بین متغیرهای زمینه ای مورد بررسی تنها متغیر سن بود که با آن ارتباط آماری معنا دار داشت به نحوی که با افزایش سن دانشجویان، نگرش مثبت نسبت به اتانازی افزایش می یافت (0/035 P< 0/236 =r).
نتیجه گیری
نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد بسیاری از دانشجویان سال آخر کارشناسی پرستاری در ایران نسبت به اتانازی نگرش مثبتی ندارند (51/3%) با این وجود تعداد افراد موافق با این پدیده هم کم نیستند (8/48%) بنابراین مسئولان و دست اندرکاران برنامه های آموزش پرستاری باید به این امر مهم توجه بیشتری نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1331341 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!