بررسی فعالیت ACC دآمیناز در ریزوباکتری های جدا شده از خاک های مناطق شمال کشور

پیام:
چکیده:
مقدمه
باکتری های ریزوسفری محرک رشد گیاه که حاوی آنزیم (1- آمینو سیکلوپروپان -1- کربوکسیلیک اسید) دآمیناز هستند، می توانند برای بهبود رشد گیاهان به ویژه تحت شرایط تنش محیطی کاربرد داشته باشند. این تحقیق با هدف بررسی توان سویه های بومی در تولید آنزیم ACCدآمیناز انجام گرفت.
مواد و روش ها
از 8 نمونه خاک ریزوسفری و غیر ریزوسفری، کشت به روش تهیه رقت های متوالی در محیط های اختصاصی تهیه شد. به منظور آزمون نیمه کمی توان تولید ACCدآمیناز در جدایه های به دست آمده، قطر کلونی ها در پلیت به روش لکه گذاری پس از مایه کوبی و گرماگذاری در روزهای 1، 2 و 5 ارزیابی شد. توانایی تولید آنزیم ACCدآمیناز در سویه های منتخب، با استفاده از تراکم نوری رشد در طول موج 504 نانومتر در محیط های مناسب ارزیابی شد. میزان فعالیت آنزیمACC دآمیناز با تعیین غلظت آلفا کتوبوتیرات آزاد شده برای سویه های منتخب انجام گرفت. آزمون های بیوشیمیایی و میکروبیولوژیک برای شناسایی تمامی سویه های منتخب انجام شد. در نهایت، شناسایی سویه منتخب که دارای بیش ترین میزان فعالیت آنزیم بود، با تکثیر و تعیین توالی ژن 16S rRNA انجام گرفت.
نتایج
تعداد 445 جدایه، خالص شد و با آزمون نیمه کمی توان تولید ACC دآمیناز، تعداد 17سویه انتخاب شد. بر اساس توانایی جدایه ها در تولید آنزیم، 9 سویه انتخاب شد و نتایج شناسایی مقدماتی نشان داد که سویه های منتخب به جنس های Pseudomonas، Bacillus و گروه Actinomycetes متعلق هستند. بررسی میزان فعالیت آنزیم نشان داد که سویه 12 Kot با بیش ترین مقدار فعالیت آنزیم به میزان 826/4369 نانومول آلفا کتوبوتیرات/میلی گرم پروتئین/ ساعت، در گروه سودوموناس های فلورسنت و به گونه Pseudomonas brassicacearum متعلق هستند.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به فعالیت در خور توجه آنزیم ACCدآمیناز در این سویه بومی به دست آمده (826/4369 نانومول آلفا کتوبوتیرات/میلی گرم پروتئین/ ساعت) در مقایسه با سویه های مشابه، می توان با بهینه سازی شرایط تولید آنزیم و تهیه فرمولاسیون مایه تلقیح بر پایه باکتری محرک رشد گیاه به منظور استفاده در مزرعه بهره گرفت.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1333253 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!