بررسی ارتباط بین پلی مورفیسم308-G/A ژن(TNF-α (rs1800629و استعداد ابتلاء به دیابت نوع دو در استان ایلام

پیام:
چکیده:
مقدمه
تومور نکروز فاکتور(TNF-α) سایتوکاینی قوی می باشد که به عنوان یک عامل دخیل در فرایندهای التهابی و تنظیمات سیستم ایمنی و در توسعه چاقی، مقاومت به انسولین و احتمال ابتلاء به دیابت نوع دو شناخته شده است. در این مطالعه ارتباط پلی مورفیسم 308-G/A از ژن TNF-α با بیماری دیابت نوع دو(T2DM) مورد ارزیابی قرار گرفته است.
مواد و روش ها
در مجموع 173 نفر مبتلا به دیابت نوع دو و 173 نفر با قندخون نرمال در این مطالعه گنجانده شدند. برای تعیین ژنوتیپ افراد PCR-RFLP به کار گرفته شد. سپس فراوانی های ژنوتیپی و آللی در هر دو گروه مورد بررسی قرار گرفت. اندازه گیری لیپیدهای سرم و قند ناشتا، انسولین سرم،HOMA-IR و سطح هموگلوبین گلیکوزیله(HbA1c) توسط روش های مرسوم انجام شد. آنالیز آماری داده ها با نرم افزار SPSS انجام گرفت.
یافته های پژوهش: فراوانی آلل''A''، به طور معنی داری بین گروه مورد و شاهد متفاوت بود(P<0.006) هم چنین فراوانی ژنوتیپ ها نشان داد که تفاوت معنی داری در ژنوتیپ GA بین افراد مورد و شاهد وجود دارد.(OR=3.67، 95%، CI=1.61-8.35، P<0.002) به طور مشابه، در مدل غالب، بین پلی مورفیسم 308-G/A ژنTNF-α و دیابت نوع دو ارتباط معنی داری وجود داشت.(OR=3.65، 95% CI=1.66-8.02، P<0.001) اما ارتباط معنی داری برای مدل مغلوب مشاهده نشد.(P>0.05)
بحث و نتیجه گیری
این مطالعه اولین مطالعه انجام شده در قوم کرد از غرب ایران است. یافته های این مطالعه نشان داد که فراوانی آلل و ژنوتیپGA تفاوت معنی داری بین دو گروه مورد و شاهد دارد. هم چنین، بر اساس مدل غالب پلی مورفیسم 308-G/A ارتباط معنی داری با T2DM نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1333666 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!